Google Drive kontra Dropbox – co wybrać?

0

Dyski w chmurze są czymś z czego korzystamy, czasem nie zdając sobie z tego sprawy. Każdy kto ma pocztę email od Google może się zdziwić przy wrzucaniu dużego załącznika, że ten zamiast dodać się do wiadomości zostanie przetransportowany do Google Drive.

Nagle może okazać się, że posiadaliśmy coś ekstra, zupełnie nieświadomie. Z Dropboxem jest trochę inna historia, tutaj nie dostajemy niczego w pakiecie i musimy sami chcieć skorzystać z tej usługi. Nie ma co ukrywać, że oba produkty walczą o nasze zainteresowanie, a docelowo także o nasze portfele.


Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy

  • Raport zagrożeń AVG

    INFORMACJE O ZAGROŻENIACH

    Darmowa, krótka, zwięzła i rzeczowa forma dotycząca najnowszych zagrożeń pojawiających się w internecie. Wirusy, wycieki haseł, wyłudzenia danych. Informacje prosto na Twój e-mail.

    Zapisz się

  • AVG Ultimate

    NAJLEPSZY ANTYWIRUS

    Najlepszy antywirus od AVG. Ponad 80 unikalnych aplikacji. Ochrona komputera i urządzeń Android. Połączenie zaawansowanej ochrony dla komputera i smartfona. BEZ LIMITU STANOWISK

    Sprawdź

  • Encyklopedia Bezpieczeństwa AVG

    PRAKTYCZNY PORADNIK DLA CIEBIE

    Darmowy poradnik przygotowany przez ekspertów AVG dla osób, które słabo znają się na komputerach. Zawiera podpowiedzi, rady, wskazówki zwiększające Twoje bezpieczeństwo.

    Zapisz się

  • AVG TuneUp

    PRZYSPIESZENIE KOMPUTERA I SMARTFONU

    Obecnie najlepszy na rynku program do optymalizacji, zarządzania, zwolnienia miejsca i przyspieszania pracy komputera oraz smartfona Android. BEZ LIMITU STANOWISK

    Sprawdź


1.Dyski w chmurze

Ogólnie zaś dane w chmurze to określenie plików, które nie znajdują się na naszym własnym komputerze, a gdzieś daleko, na serwerze firmy, która dostarczyła nam tę usługę. Dostęp do tych danych jest najczęściej praktycznie taki sam z punktu widzenia użytkownika. Wystarczy mieć dostęp do Internetu. Rozwiązanie ma to swoje zalety i wady.

Najważniejsze „za”, to możliwość skorzystania z własnych plików z dowolnego miejsca na ziemi, najgroźniejsze „przeciw”, to brak pewności, że ktoś jeszcze nie przegląda naszych raportów finansowych firmy.

Ikony do usług imitują wyglądem foldery lokalne.

Ikony do usług imitują wyglądem foldery lokalne. Po wejściu w nie, również nie różnią się niczym od dobrze znanych katalogów.

2.Gdy wygoda wygrywa z niepewnością

W przypadku, gdy jednak zdecydowaliśmy się na skorzystanie z dysku w chmurze, to jakie mamy opcje? Dwie najważniejsze przedstawimy w tym tekście. Są to Google Drive i Dropbox wspomniane we wstępie. Oba oferują aplikacje desktopowe i na urządzenia mobilne. Do obu można się także dostać z poziomu przeglądarki, także są bardzo wygodne w użytkowaniu.

Co ważne, oba oferują dwustopniową weryfikację, którą polecamy włączyć, a także do obu można zalogować się kontem Google. Czy zatem są jakieś różnice?

3.Podstawowe różnice

Zaczynamy od darmowej ilości miejsca na dysku w chmurze. W przypadku Google Drive jest to 15 GB, Dropbox na starcie ma marne 2 GB, ale daje wiele okazji do tego by zwiększyć tę powierzchnię nawet do 16GB. Jak zdobyć maksymalną ilość? Każdy nowy znajomy zaproszony do Dropboxa i zakładający tam konto dodaje 500MB do naszego dysku.

Choć wydaje się to kuszące, to wcale nie jest tak łatwo znaleźć znajomych, którzy jeszcze konta nie mają. Kolejna różnica pojawia się przy płatnych planach. Google ma do zaoferowania dużo bogatszą ofertę 6 dostępnych opcji, gdzie Dropbox ma tylko 2 plany. W Google możemy mieć maksymalnie dysk o wielkości 30 TB, u konkurencji jest to tylko 1 TB.

4.Plany cenowe

Google Drive:

  • 15 GB – darmowy.
  • 100 GB – 8,99 zł / miesiąc lub 89,99 zł / rok. W tym drugim przypadku dwa miesiące są gratis.
  • 1 TB – 46,99 zł / miesiąc lub 469,99 zł / rok. Tutaj również dwa miesiące wychodzą za darmo.
  • 2 TB – 93,99 zł / miesiąc.
  • 10 TB – 469,99 zł / miesiąc.
  • 20 TB – 939,99 zł / miesiąc.

Dropbox:

  • 2 – 16 GB – darmowy.
  • 1 TB – 8,25 € (~35 zł) / miesiąc lub 16,58 € (~70 zł) / miesiąc. W Dropbox nie ma rozróżnienia na pojemność dysku, a jedynie na dodatkowe funkcjonalności.

5.Synchronizacja plików

W tym przypadku Dropbox jest lepszy od Google tylko jeśli chodzi o wsparcie dla Linuxa. Google Drive nie ma oficjalnego wsparcia dla systemu z Pingwinem, co pewnie zasmuci jego fanów. Poza tym, w obu przypadkach synchronizacja jest natychmiastowa na wszystkich urządzeniach.

6.Dzielenie się plikami

Cała idea dysku w chmurze rozbija się o to, żeby móc się swoją pracą dzielić z różnymi ludźmi, na różnych urządzeniach. W obu przypadkach można łatwo podzielić się plikiem poprzez przesłanie bezpośredniego linku czy wysłanie zaproszenia emailem. Można w łatwy sposób określi grupę odbiorców i przydzielić im różne prawa. Na przykład, żeby mogli tylko czytać, ale już nie edytować.

To czym w tym starciu wygrywa Dropbox, to możliwość ustawienia czasu ważności linku, po którym przestanie on działać. Niestety trzeba sypnąć groszem by ta funkcja była dostępna. W Google Drive można wyłącznie ręcznie odebrać uprawnienia do danych i należy samemu pamiętać by to zrobić.

Zarządzenie dostępem do plików kryjących się za linkiem.

Zarządzenie dostępem do plików kryjących się za linkiem w Dropbox. Niestety dostępne tylko w płatnej wersji.

7.Wsparcie dla innych usług

Dla posiadaczy Gmaila Google Drive jest idealnym rozwiązaniem. Łatwe zapisanie załączników, Google Docs (dokumenty), Sheets (arkusze kalkulacyjne), Slides (prezentacje). Do tego ponad 100 kompatybilnych aplikacji współpracujących.

Dropbox z kolei współpracuje z pakietem Microsoft Office, w wersji biznesowej dochodzi do tego wsparcie Adobe i ułatwienia do pracy z plikami PDF oraz platformą Slack, służącą do komunikacji wewnątrzfirmowej. Jeśli przypomnimy, że aplikacje od Google radzą sobie świetnie z formatami MS Office, to zwycięzca w tej kategorii może być tylko jeden.

Zatrzęsienie PODSTAWOWYCH aplikacji od Google.

Zatrzęsienie PODSTAWOWYCH aplikacji od Google.

8.Bezpieczeństwo i prywatność

O dwustopniowej weryfikacji wspominaliśmy wcześniej. Co się tyczy ochrony samych danych to Google szyfruje lepiej przesyłane pliki od tych znajdujących się już na dysku. Dropbox robi dokładnie odwrotnie. Silniej zabezpieczone są pliki na serwerze od tych w ruchu. Co się tyczy zaś prywatności to Google Drive odstaje tylko w jednym miejscu.

Otóż w przeciwieństwie do Dropboxa nie informuje on użytkowników, że rząd USA poprosił o wgląd do ich prywatnych plików. Jak się domyślamy, dla nas nie jest to wielkie zmartwienie.

Porównanie Dropbox i Google Drive pod kątem dbania o prywatność użytkowników.

Porównanie Dropbox i Google Drive pod kątem dbania o prywatność użytkowników.

9.Zwycięzcą został…

Niestety wynik nie jest tak prosty do przedstawienia jak mogłoby się wydawać. W naszym odczuciu Google Drive jest rozwiązaniem lepszym dla większości użytkowników. Wiele aplikacji wspomagających, bogaty wybór planów i zabezpieczenia najwyższej klasy. Do tego 15 GB darmowego miejsca na start zachęca do postawienia pierwszy kroków w chmurze.

Z drugiej strony Dropbox jest narzędziem skierowanym do bardziej profesjonalnego użytkownika. Widać to zwłaszcza we wsparciu dla Linuxa, współpracy z Microsoftem i w zarządzaniu linkami do dzielenia się plikami.

Zatem jeśli nie prowadzicie dużej firmy to polecamy Google Drive.


Sprawdź nasze programy i darmowe poradniki

  • Encyklopedia Bezpieczeństwa AVG

    PRAKTYCZNY PORADNIK DLA CIEBIE

    Darmowy poradnik przygotowany przez ekspertów AVG dla osób, które słabo znają się na komputerach. Zawiera podpowiedzi, rady, wskazówki zwiększające Twoje bezpieczeństwo.

    Zapisz się

  • AVG TuneUp

    PRZYSPIESZENIE KOMPUTERA I SMARTFONU

    Obecnie najlepszy na rynku program do optymalizacji, zarządzania, zwolnienia miejsca i przyspieszania pracy komputera oraz smartfona Android. BEZ LIMITU STANOWISK

    Sprawdź

  • AVG Internet Security

    ZAAWANSOWANA OCHRONA ANTYWIRUSOWA

    Dedykowany dla ochrony domu lub małej firmy. Chroni przed wszystkimi rodzajami zagrożeń, wirusami, dodatkowo zawiera ochronę bankowości online, płatności elektronicznych. DWA PROGRAM DODATKOWO GRATIS

    Sprawdź

  • Bezpieczna firma z AVG

    E-BOOK DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

    Darmowy e-book przygotowany specjalnie dla właścicieli małych i średnich firm zawierający praktyczne porady dotyczące bezpieczeństwa w internecie Twojego businessu.

    Zapisz się


10.Czy są dostępne alternatywy?

Oczywiście, że są i to nie tylko od nieznanych nikomu firm, ale także od Microsoftu i Apple.

  • OneDrive – to usługa zintegrowana z eksploratorem Windows 10. Nie ma potrzeby ściągania dodatkowej aplikacji, co czyni z niej bardzo sensowne rozwiązanie dla większości uytkowników. Co ciekawe, aplikacja dostępna jest na komputerach z systemem MacOS, a także na urządzeniach mobilnych tak z iOSem, jak i Androidem.
    KOSZT: Do 5 GB usługa jest darmowa. Do 50 GB koszt wynosi 7,99 zł/miesiąc. Do 1 TB – 299,99 zł/rok, a dla 5 użytkowników, każdy po 1 TB – 429,99 zł/rok.
  • iCloud – to głównie opcja dla osób posiadających w większości sprzęty Apple. Służy w zdecydowanej mierze do backupu i wymiany własnych plików na urządzeniach mobilnych. Można jednak zarządzać nimi także z poziomu komputera z systemami Windows i MacOS.
    KOSZT: Do 5 GB usługa jest darmowa. Do 50 GB koszt wynosi 3,99 zł/miesiąc. Do 200 GB – 11,99 zł/ miesiąc, a do 2 TB – 39,99 zł/miesiąc.
  • Mega – jedyna usługa nie powiązana z żadnym z gigantów na rynku. Firma z Nowej Zelandii dostarcza oprogramowanie, które przyćmiewa tak One Drive, jak i iCloud. Mega oferuje bardzo przyjazną użytkownikowi aplikację mobilną, która synchronizuje się z programami na komputerach osobistych. Firma chwali się, że dane są szyfrowane jeszcze zanim znajdą się w chmurze. Co więcej kod programu jest otwarty i każdy może się przekonać, że nie ma w nim ukrytych luk czy narzędzi do szpiegowania.
    KOSZT: Do 50 GB usługa jest darmowa. Do 200 GB koszt to 4,99€/miesiąc. Do 1 TB – 9,99€/miesiąc, 4 TB – 19,99€ / miesiąc i w końcu 8 TB – 29,99€/miesiąc. Im droższy plan, tym większa prędkość przesyłania. Poczynając na 1 TB, a kończąc na 16 TB.

11.Co wybierzecie?

Przypominamy także, że główni bohaterowie tego tekstu mogą posłużyć jako świetnie miejsce do przechowywania bazy kluczy z programu KeePass. O tym jak to zrobić pisaliśmy na końcu tego artykułu. Pozostaje zatem pytanie, które narzędzie bardziej wam przypadło do gustu? Chętnie poznamy wasze zdanie. Czekamy na komentarze!

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!

Potrzebjesz pomocy z komputerem?

Skorzystaj z wiedzy ekspertów i zadaj pytanie.

Prowadzisz małą lub średnią firmę?

Pobierz Darmowy Ebook - Bezpieczna firma z AVG, który pomoże Ci zwiększyć bezpieczeństwo biznesu, zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Znajdziesz w nim ponad 30 konkretnych artykułów, dzięki którym dowiesz jak się jak szybko i łatwo, za pomocą darmowych narzędzi zadbać o takie rzeczy jak: polityka bezpiecznych haseł, backup cennych danych, blokowanie portów USB, korzystanie z pulpitu zdalnego, awaryjne odzyskiwanie danych... i wiele, wiele więcej!

Pobierz e-book teraz!

O Autorze

Jestem fizykiem medycznym i informatykiem, którego największą pasją jest pisanie tekstów. Na co dzień zajmuję się administracją IT Centrum Nauki, a po godzinach ratuję niewiasty i światy w niezliczonych grach. Okazjonalnie piszę recenzje i teksty okołogrowe, z którymi można się zapoznać na mojej stronie.

Podobał Ci się ten tekst? Dołącz do nas na Facebooku i nie przegap NOWYCH artykułów!
Polub AVG na Facebooku