Szacuje się, że około 2,5 miliarda osób korzysta na co dzień ze smartfonów. Dane te nie uwzględniają użytkowników tabletów ani laptopów 2w1. Obecnie nie wyobrażamy już sobie życia bez ciągłego dostępu do Internetu czy wielu aplikacji.
Nasz prywatny sprzęt zabieramy ze sobą oczywiście do pracy. Ile razy zdarzyło się wam korzystać z niego w celach służbowych? Dzieje się tak, gdyż od firmy dostaliście najtańsze telefony z możliwych, z których nie chcecie korzystać. Większość woli własne urządzenia, do których są przyzwyczajeni. Najczęściej jest to szybsze czy wygodniejsze.
Zastanówcie się ile razy zadzwoniliście z własnego telefonu w celach służbowych? Albo dzwoniono do was, w wasz wolny dzień, bo nie odbieraliście służbowej komórki? Do naszych firm wdziera się właśnie nowy pomysł na połączenie pracy z prywatnym sprzętem.
BYOD – dobre czy złe rozwiązanie?
Spis treści
- Co to jest BYOD?
- Korzyści z BYOD
- Zagrożenia wynikające z BYOD
- Jak sobie poradzić z ewentualnymi problemami?
- Podsumowanie
Co to jest BYOD?
Idea ta nie ma jeszcze polskiego odpowiednika i będziemy ją w tekście opisywać powyższym skrótem, którego rozwinięcie brzmi Bring Your Own Device (Zabierz Swoje Własne Urządzenie). Chodzi o to, żeby umożliwić pracownikowi korzystanie z prywatnego sprzętu w pracy. Dawniej, ze względów bezpieczeństwa, o których za chwilę, było to wręcz niemożliwe.
Ostatnio jednak wprowadzana jest ta polityka do firm i cieszy się sporą popularnością. Pamiętacie ilość osób korzystających ze smartfonów, ze wstępu? Analitycy przewidują, że już w 2018 roku ilość pracowników korzystających z własnych telefonów przekroczy 1 miliard. Przy obecnym wzroście będzie to około 1/3 wszystkich osób posiadających takie urządzenia.
Korzyści z BYOD
To nie jest do końca złe zjawisko i ma wiele zalet. Po pierwsze oszczędności. Jaki jest cel kupowania pracownikowi telefonu, z którego nie chce korzystać, tym bardziej, że woli swój. W ten sposób firma ogranicza wydatki, które może przeznaczyć na inne cele. Ponadto, jeśli następuje koniec pracy, to równo z godziną wyjścia z pracy jest on ciągle dostępny dla klientów. Może to skrócić czas oczekiwania na odpowiedź, bo, przykładowo, w autobusie będzie można odpowiedzieć na E-mail. Klienci będą dużo bardziej zadowoleni, zwłaszcza Ci, którzy robią wszystko na ostatnią chwilę.
Oblicza się, że obecnie pracownicy oszczędzają godzinę tygodniowo pracując na własnych urządzeniach. Z innych statystyk, 40% pracowników i 37% ich pracodawców uważa, że ci pierwsi pracowaliby efektywniej dzięki BYOD. Wiele krajów obecnie wprowadza BYOD do swoich praw pracy, dając większe możliwości pracy zdalnej, w zawodach, które to umożliwiają.
Zagrożenia wynikające z BYOD
Jednym z największych niebezpieczeństw jest integracja prywatnego urządzenia z firmową siecią. Co jeśli użytkownik nie dokłada wszelkich starań w tej dziedzinie? Może się zdarzyć, że przez jego nieuwagę czy brak zainteresowania tematem, wprowadzi do firmy groźne wirusy czy ransomware. W przypadku włamania się do źle zabezpieczonego sprzętu osoby niepowołane mogą otrzymać dostęp do naszych danych wrażliwych.
Warto rozważyć czy pod przykrywką pracy smartfony nie będą wykorzystywane, w zbyt dużej mierze, do celów prywatnych. To co jednak chyba najbardziej powinno nas zastanawiać, to moment zwolnienia (się) pracownika. Jak wyegzekwować od niego usunięcie, a wcześniejszą archiwizację, danych? Jak wyczyścić taki telefon, żeby nie uszkodzić prywatnych plików?
Jak sobie poradzić z ewentualnymi problemami?
- Przygotuj dokładną politykę BYOD, uwzględniającą prawa i obowiązki, a także umożlwiającą wam zdalne wyczyszczenie firmowych danych.
- Wszyscy pracownicy korzystający z BYOD winni ją podpisać.
- Znajdźcie odpowiednie oprogramowanie do zarządzania plikami i urządzeniami.
- Zaproponujcie BYOD tylko pracownikom, którzy najbardziej z niej skorzystają.
- Zabezpieczcie sieć firmową najlepiej jak to możliwe. Możecie skorzystać z naszych porad.
- Ograniczcie zdalny dostęp do komputerów w firmie tylko w określonych przypadkach.
- Stwórzcie silne hasła, unikalne dla każdego użytkownika. Jak to zrobić dowiecie się z webinarium.
- Wprowadźcie dwu-, a nawet trzystopniową weryfikację. O dwustopniowej weryfikacji pisaliśmy już wcześniej.
- Twórzcie kopie bezpieczeństwa. Im bardziej newralgiczne dane, tym róbcie to częściej. Dowiedzcie się jak z naszego poradnika.
Podsumowanie
Trzeba sobie samemu zadać pytanie, czy nasza firma zyska na wprowadzeniu BYOD. Następnie, przeanalizować strukturę firmy i sprawdzić komu może być to przydatne. Jeśli mamy księgową, to raczej nikt nie potrzebuje, by była dostępna także, podczas przejazdu z pracy do domu. Co innego przedstawiciel handlowy lub serwisant. Dalej, trzeba bardzo poważnie podejść do stworzenia kompletnego dokumentu, w którym zapiszemy prawa i obowiązki.
Pamiętajcie, że to ma być korzystne dla wszystkich. Nadużywanie przywilejów przez którąkolwiek ze stron nie przyniesie zysków. Jeśli macie jeszcze pytania, to napiszcie je w komentarzach.
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. Sprawdź AVG – antywirus dla biznesu. Idealny, jeżeli pracujesz z komputerem i potrzebujesz najlepszej ochrony.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!