W ciągu ostatnich lat rola Internetu w strategii marketingowej polskich przedsiębiorstw uległa znacznemu zwiększeniu. Nowe kanały promocji pozwoliły na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, przyczyniając się też do obniżenia kosztów realizacji działań marketingowych. Jak to możliwe? Wpływ na to mają nowoczesne narzędzia informatyczne, pozwalające na automatyzację procesu.
Internet wywiera realny wpływ nie tylko na rozwój nowych kanałów dystrybucji, ale także na finalny kształt wdrażanej strategii marketingowej. O ile sieć pozwala na skuteczne budowanie i podtrzymywanie relacji na linii firma-klient, to należy też wspomnieć, że niektóre elementy obranej strategii wykazują efektywność znacznie niższą od oczekiwanej.
Wyeliminowanie tego problemu wymaga przeprowadzenia szczegółowych badań marketingowych, jednak wiąże się to z koniecznością zaangażowania znacznych środków finansowych, a sam proces jest długotrwały. Tutaj z pomocą przychodzą narzędzia do automatyzacji marketingu.
Narzędzia do automatyzacji marketingu – jak to działa?
Mówiąc o systemach, które pozwalają na zautomatyzowanie niektórych procesów marketingowych, należy mieć na myśli narzędzia łączące funkcjonalność systemów CRM (Customer Relationship Management), menedżerów e-mail marketingu oraz baz danych gromadzących statystyki odwiedzin oraz informacje o zachowaniach przedstawianych przez odwiedzających. System jest w stanie gromadzić dane na temat źródła wejścia na stronę, odwiedzanych podstron oraz czasu spędzonego przez użytkownika w danym obszarze witryny.
Wszystko to składa się na kompleksową i co najważniejsze – gotową informację o potrzebach i oczekiwaniach klientów. Znaczenie takiej wiedzy jest wręcz nieocenione, bowiem pozwala na błyskawiczne wdrożenie nowych działań i wycofanie tych, które nie generują oczekiwanej konwersji.
Istotą automatyzacji marketingu jest pozyskanie wiedzy, która umożliwi wprowadzenie unikalnych działań, które będą stanowiły odpowiedź na potrzeby przedstawiane przez określone grupy klientów. Oznacza to, że uzyskane informacje mogą być skutecznie wykorzystane do przeważenia szali decyzji zakupowej u tych osób, które wciąż jeszcze wahają się w tej kwestii.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że w tym przypadku nie zachodzi konieczność wprowadzania akcji promocyjnej dla wszystkich klientów. System skutecznie pogrupuje odbiorców na podstawie ich zachowania na stronie i w ten sposób ustali grupę, której potrzebna jest „dodatkowa zachęta”.
Automatyzacja marketingu wpływa na zmniejszenie kosztów
Systemy automatyzacji marketingu odpowiadają za realizację najbardziej żmudnego i długotrwałego procesu – zbierania danych i analizy zachowania klientów. W odróżnieniu od marketerów, narzędzia informatyczne mogą pracować dosłownie bez przerwy.
Monitoring Internetu jest realizowany przez 24 godziny na dobę, dzięki czemu specjaliści na bieżąco otrzymują aktualne dane na temat reakcji osób, które odwiedzają daną witrynę. Pozwala to na znaczne usprawnienie i optymalizację całego procesu – czynności, które wcześniej wykonywane były ręcznie, często przy udziale całego zespołu, mogą odbywać się całkowicie bez udziału marketerów, co bezpośrednio przyczynia się do ograniczenia kosztów związanych z realizacją strategii.
Optymalizacja to jednak jeszcze nie wszystko, z punktu widzenia przedsiębiorcy równie istotna jest możliwość podjęcia natychmiastowej reakcji. Zebrane informacje pozwalają określić nieefektywne narzędzia, dzięki czemu właściwie w dowolnej chwili można wdrożyć skuteczniejsze rozwiązania.
Artykuł powstał we współpracy z twórcami aplikacji iPresso Marketing Automation.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!