Jesteś freelancerem lub pracujesz zdalnie w domu od kilku miesięcy. Wszystko jest w porządku, ale pewnego dnia twój laptop odmawia posłuszeństwa. Jeżeli jest firmowy, prosisz firmę o nowy sprzęt i masz problem z głowy. Jeżeli nie, to szukasz dobrego serwisu. Co zrobić, gdy znajdziesz go na drugim końcu Polski?
Jak wygląda naprawa komputera bez wizyty w serwisie?
Coraz więcej serwisów oferuje możliwość naprawy sprzętu bez osobistego kontaktu. Zepsuty laptop czy rozbity smartfon można po prostu wysłać kurierem na adres serwisu, gdzie zostanie zdiagnozowany, a naprawa usterki wyceniona. Po akceptacji kosztorysu przez klienta sprzęt trafia do technika, gdzie jest naprawiany.
Sprawny laptop jest następnie pakowany i – po zapłaceniu faktury przez klienta – wysyłany kurierem na jego adres domowy. Cały proces nie trwa zazwyczaj więcej niż kilka dni (wysyłka jest na miejscu następnego dnia roboczego po nadaniu).
Wysyłanie kurierem sprzętu do naprawy jest wygodne nie tylko wtedy, gdy twój ulubiony / sprawdzony / zaznajomiony serwis znajduje się daleko o miejsca obecnego zamieszkania. To również dobre rozwiązanie dla firm i osób, które nie lubią marnować czasu. Zamiast tracić go na dojazd i powrót w korkach po prostu pakujesz sprzęt, opłacasz wysyłkę i oddajesz paczkę kurierowi. A za kilka dni masz sprawny laptop lub telefon znów na biurku.
Jak zapakować sprzęt przed wysyłką kurierem?
Laptop, smartfon, tablet czy jakikolwiek inny sprzęt wysyłany do serwisu musi być dobrze zapakowany. Najlepiej wykorzystać do tego mocne, kartonowe pudełko, które ochroni zawartość w przypadku uderzenia lub upadku.
Komputer musi unieruchomiony by nie przesuwać się w trakcie transportu. Można do tego wykorzystać folię bąbelkową (zawijając go kilkukrotnie) lub poduszki powietrzne do wypełniania paczek (pozwalają zlikwidować wolną przestrzeń). Karton powinien być sztywny i dobrze zamknięty – nie może mieć dziur i rozklejać się na łączeniach. Etykietę adresową z kodem kreskowym otrzymujemy po opłaceniu usługi kurierskiej (w formie do samodzielnego wydruku). Należy ją nakleić na paczce w widocznym miejscu. Warto dodać również informację o delikatnej zawartości.
Jaką przesyłkę kurierską wybrać?
Paczka trzeba wysłać na adres serwisu (nie np. do punktu odbioru) i najlepiej przed wysyłką uzgodnić wszystkie szczegóły. Oprócz samej usługi kurierskiej warto zainwestować w ubezpieczenie paczki (w przypadku zaginięcia lub zniszczenia można wówczas liczyć na rekompensatę) oraz oznaczyć ją jako przesyłkę delikatną (znaczek uwaga szkło). Jeżeli zależy nam na czasie można zamówić usługę ekspresową (np. doręczenie następnego dnia do południa).
Ile to kosztuje?
Serwisy komputerowe zazwyczaj nie ponoszą kosztów wysyłki – ponosi je klient, chociaż w niektórych firmach można liczyć na zwrot kosztów transportu w przypadku zlecenia naprawy. Wysyłka zwrotna jest wliczana w cenę usługi lub – na życzenie klienta – wysyłana Inpost za pobraniem.
Koszt przesyłki zależy od wybranej firmy kurierskiej, wagi paczki, wymiarów, miejsca nadania, sposobu opłacenia oraz dodatkowych usług (takich jak np. doręczenie do godz. 12 lub ubezpieczenie). Paczki cięższe, o niestandardowych wymiarach, odbierane przez kuriera, wysyłane za pobraniem oraz z wykupionymi usługami dodatkowymi są droższe. Dlatego pakując laptopa warto zwrócić na to uwagę, bo można trochę zaoszczędzić.
Najłatwiejszym sposobem wyboru najtańszej oferty jest skorzystanie z serwisów wysyłkowych, takich jak np. Furgonetka.pl. Po podaniu danych przesyłki automatycznie wyliczają one należność za paczkę dla popularniejszych firm kurierskich i pozwalają sfinalizować transakcję bez przenoszenia na stronę wybranego spedytora. Można tu skorzystać zarówno z usług operatorów państwowych (poczta polska), jak i prywatnych (m.in. DPD, DHL, UPS, Inpost), za pobraniem lub płacąc z góry.
Cała operacja nie zajmuje więcej niż 5 minut. Furgonetka.pl zapewnia również monitoring doręczenia przesyłki i możliwość pobrania faktury za usługi.
Co z bezpieczeństwem danych?
Wiele osób zastanawia się czy wysyłanie swojego komputera kurierem jest bezpieczne. Przecież przekazujemy komuś dysk z prywatnymi plikami i poufnymi danymi. Jak je zabezpieczyć?
Najprostszą metodą jest wyjęcie dysku twardego, ale nie zawsze jest to możliwe. Warto więc pomyśleć o szyfrowaniu poufnych plików i katalogów oraz usunięciu informacji, które nie powinny się dostać w cudze ręce (np. zapisanych haseł do banku, intymnych zdjęć). Dodatkowo przed wysłaniem laptopa w świat konieczne jest wykonanie kopii zapasowej tych rzeczy, których nie chcemy stracić. Może się bowiem zdarzyć, że w trakcie naprawy konieczne będzie sformatowanie dysku i postawienie systemu od nowa.
Wysyłka laptopa lub smartfona do naprawy do serwisu komputerowego to coraz popularniejsza usługa. Dobre zapakowanie sprzętu i zadbanie o swoje dane przed zamówieniem kuriera pozwoli uniknąć późniejszych nieprzyjemności i ewentualnych szantaży, a sprzęt dotrze w dobrym stanie zarówno do serwisu, jak i z powrotem.
Artykuł partnera