W dzisiejszym świecie, gdzie własność intelektualna ma duże znaczenie przedsiębiorcy powinni rozumieć znaczenie symboli, które się z tym wiążą. A mówiąc precyzyjniej chodzi o R i C w kółku a także ™ i ℠. Możesz je kojarzyć z tego, że występują przy wielu bardzo rozpoznawalnych markach. W tym artykule omówię różnice między nimi oraz pokażę Ci jak prawidłowo z nich korzystać.
Spis treści
- Czym jest własność intelektualna?
- Jakie są symbole własności intelektualnej (IP)
- Symbol G w kółku dla oznaczeń geograficznych
- Jak prawidłowo korzystać z symboli IP
- Ochrona prawna własności intelektualnej. Co grozi za jej naruszenie?
- Podsumowanie
Czym jest własność intelektualna?
Własność intelektualna (ang. intellectual property, w skrócie IP) odnosi się do zbioru praw które przysługują osobom lub przedsiębiorstwom w związku z ich twórczością. Dotyczy to znaków towarowych, wzorów przemysłowych, wynalazków, utworów artystycznych i literackich, oprogramowania komputerowego, know-how, tajemnic handlowych i wielu innych dziedzin.
Własność intelektualna jest szerszym pojęciem niż własność przemysłowa. Ta druga związana jest głównie z prawami, które nabywa się w następstwie formalnej rejestracji w Urzędzie Patentowym.
Jakie są symbole własności intelektualnej (IP)
1) R w kółku (®)
Najczęściej spotykanym symbolem IP jest ®. Oznacza on, że dana nazwa lub logo zostały zarejestrowane jako znak towarowy w odpowiednich Urzędzie Patentowym. Taka rejestracja daje ograniczony monopol prawny. Zgłaszający wskazuje we wniosku klasy towarowe, które dotyczą jego niszy biznesowej. Przykładowo w klasie 25 jest odzież, obuwie i nakrycia głowy.
Po przejściu wszystkich formalności zgłaszający otrzymuje świadectwo ochronne. Za bezprawne posługiwanie się tym symbolem grozi kara grzywny do 5 tys. złotych.
2) Symbol znaku towarowego (™)
To skrót od „trademark” i oznacza znak towarowy. Jest używany do oznaczania marek, które są używane komercyjnie, ale nie korzystają z formalnej rejestracji. Używanie tego symbolu informuje innych uczestników rynku, że traktujesz dane logo jako swoją markę. Czyli, że chronią cię tzw. przepisy darmowe (np. ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). O tym jednak zadecyduje sąd. Samo dodanie TM do nazwy bądź logo nie kreuje tych praw.
3) Symbol znaku usługowego (℠)
SM to skrót od service mark czyli znak usługowy. Jest de facto tym samym co znak towarowy. Dotyczy on jedynie firm, które oferują usługi np. fryzjerów. Zwyczajowo jednak częściej na rynku możesz zobaczyć oznaczenie TM. Nawet jeżeli dane przedsiębiorstwo jest firmą usługową. Również w tym przypadku ochrona nie jest tak silna jak przy formalnej rejestracji w Urzędzie Patentowym.
4) Symbol praw autorskich (©)
Charakterystyczny znaczek C w kółku, jest używany do oznaczania utworów objętych prawem autorskim. Oznacza to, że dany tekst, grafika, rysunek, nagranie wideo czy muzyka jest utworem, do którego ktoś posiada prawa wyłączne. O ile obok C jest imię i nazwisko, albo nazwa firmy, to możemy mieć pewność, że jest to właśnie ich właściciel.
Znów jednak praw autorskich się nigdzie nie rejestruje, więc dochodzenie w oparciu o nie roszczeń jest bardziej wymagające.
Symbol G w kółku dla oznaczeń geograficznych
Dodatkowo, istnieje również symbol G w kółku, który służy do oznaczania geograficznych oznaczeń pochodzenia towarów. Ten symbol jest często używany, aby wskazać, że dany produkt pochodzi z konkretnego regionu, kraju lub miasta, które posiada określone cechy jakościowe lub reputację.
Posługiwanie się tym symbolem ma za zadanie odwodzić od pomysłu korzystania z tych dzieł bez zgody.
Jak prawidłowo korzystać z symboli IP
Kiedy decydujesz się używać symboli IP, ważne jest, aby robić to prawidłowo i zgodnie z prawem. Oto kilka podstawowych wskazówek:
- Przed użyciem znaku zastrzeżenia (®), upewnij się, że twój znak lub logo zostały zarejestrowane jako znak towarowy. Samo zgłoszenie to za mało. Urząd musi wydać decyzję o przyznaniu ochrony a ty musisz opłacić pierwszy 10 letni okres.
- Jeśli twój znak towarowy nie został jeszcze zarejestrowany, możesz używać symbolu znaku towarowego (™), aby oznaczyć swoje prawa do znaku.
- Znak usługowy dla usług: Jeśli świadczysz usługi i chcesz oznaczyć je jako znak usługowy, możesz użyć symbolu (℠).
- Jeśli jesteś twórcą i chcesz oznaczyć swoje utwory objęte prawem autorskim, użyj symbolu praw autorskich (©). Co ciekawe prawa autorskie można przenosić dzięki pisemnej umowie. Innymi słowy właścicielem tych praw może być osoba, która nie jest twórcą. Ważne jedynie aby dochowała formalności.
Ochrona prawna własności intelektualnej. Co grozi za jej naruszenie?
Używanie symboli IP zapewnia pewną formę ochrony przed nieuprawnionym wykorzystywaniem znaków czy utworów. Jeżeli dysponujesz świadectwem ochronnym to masz w ręku formalne potwierdzenie swoich praw. Niesamowicie ułatwia to walkę z nieuczciwą konkurencją.
Oto niektóre z możliwych konsekwencji naruszenia:
- Właściciel praw może wnieść pozew przeciwko osobie lub firmie, która naruszyła jego prawa.
- Sąd może wydać zakazać pozwanemu dalszego wykorzystywania znaku lub utworu, który narusza prawa właściciela.
- Naruszenie praw własności intelektualnej może prowadzić do nałożenia kar finansowych. Przykładowo naruszyciel może być zmuszony do zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści.
- Naruszenie praw własności intelektualnej może prowadzić do utraty reputacji. Zmuszenie takiej firmy do opublikowania przeprosin w prasie branżowej to wizerunkowa katastrofa.
Warto też wspomnieć, że właściciel praw autorskich czy też praw do zastrzeżonego znaku towarowego może wiele zdziałać jeszcze na etapie przedsądowym. Wystarczy, że złoży skargę do odpowiedniej platformy sprzedażowej wskazując, że konkurent w swojej ofercie naruszył jego prawa. A łatwo je udowodni pokazując właśnie świadectwo ochronne.
W praktyce pracownicy takich serwisów najczęściej usuwają sporne aukcje. Muszą to zrobić, aby taki portal sam nie odpowiadał na sprzedaż podróbek.
Podsumowanie
Symbole własności intelektualnej, takie jak ®, ™, ℠ i ©, służą do informowania o obowiązującej ochroni. Poprawne korzystanie z tych symboli spełnia funkcję prewencyjno odstraszającą.
Zastrzeżenie znaku towarowego daje najwyższy poziom ochrony, podczas gdy używanie niezarejestrowanego znaku towarowego, usługowego gwarantuje jedynie podstawową ochronę prawną. Tę będzie musiał i tak ocenić sąd. Dochodzenie roszczeń jest więc wtedy bardziej wymagające ponieważ musisz przedstawić setki dowodów na zasięg działalności.
Oprócz tego, warto pamiętać o tym, że symbole IP są również ważnymi narzędziami marketingowymi. Poprawne korzystanie z nich może przyczynić się do budowania rozpoznawalności marki, zwiększenia zaufania klientów i wyróżnienia się na konkurencyjnym rynku. Jeżeli masz wątpliwości, jak używać poszczególnych symboli IP, skontaktuj się z rzecznikiem patentowym. Jest od specjalistą w prawnej ochronie marki.
Artykuł sponsorowany. CORE - polski dystrybutor antywirusów Norton, AVAST i AVG. Poznaj AVAST Business Antivirus antywirus dla biznesu. Wysoko oceniany i nagradzany program do pełnej ochrony/ firmy.