Każde przedsiębiorstwo ma do czynienia z różnymi rodzajami danych. Ich posiadanie oraz umiejętne wykorzystanie pozwala m.in. uzyskać przewagę wśród konkurencji. Prowadzenie własnej firmy nieodzownie połączone jest również z tajemnicą przedsiębiorstwa. To istotny aspekt działalności, który ma fundamentalne znaczenie dla jej rozwoju. Warto zatem bliżej zapoznać się z tematyką tajemnicy przedsiębiorstwa.
Spis treści
- Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa?
- Jakie są prawne aspekty ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i techniczne środki ochrony?
Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa?
Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa została zapisana w art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Można w niej przeczytać, że za tajemnicę przedsiębiorstwa uznaje się nieujawnione do wiadomości publicznej dane, posiadające wartość gospodarczą, dla których przedsiębiorca podjął stosowne działania w celu ich poufności i zachowania. Tajemnicą przedsiębiorstwa są informacje zarówno zapisywane na różnych nośnikach czy papierze, jak i przekazywane ustnie.
Aby dane informacje można było uznać za poufne, muszą one spełniać trzy warunki:
- Nie została ujawniona do wiadomości publicznej – oznacza to, że nie jest powszechnie znana czy dostępna dla postronnych osób;
- Posiada wartość gospodarczą – to znaczy, że informacja pozyskana przez konkurenta dostarcza mu wymiernych korzyści;
- Przedsiębiorca podejmuje działania w celu zachowania poufności konkretnych informacji.
W sytuacji, kiedy choćby jeden z wymienionych warunków nie został spełniony, wówczas informacja nie stanowi tajemnicy. Oznacza to również, że w razie ujawnienia jej osobom postronnym, nie można dochodzić swych praw w sądzie.
Jakie są prawne aspekty ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i techniczne środki ochrony?
Art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mówi, że przedsiębiorca ma za zadanie podjąć niezbędne działania, w celu ochrony poufności danych. Zapis ten jednak nie został dokładnie sprecyzowany. Oznacza to, że przedsiębiorca jest odpowiedzialny za wybór i dopasowanie stosownych kroków. Jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony informacji przedsiębiorstwa (pod względem prawnym) jest umowa o zachowaniu poufności. W sytuacjach, kiedy nie jest możliwe jej zawarcie, wówczas należy poinformować drugą stronę, że ma do czynienia z tajemnicą przedsiębiorstwa i należy ją zachować dla siebie.
Co ważne, pracownicy mają obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, które stanowią wartość dla przedsiębiorstwa. Do jej złamania dochodzi, gdy podwładny przekazuje kluczowe dane osobie trzeciej, np. konkurencji bądź swojemu współpracownikowi, który nie powinien mieć do nich dostępu.
W każdym przedsiębiorstwie należy również wdrożyć określone praktyki związane z bezpieczeństwem. Mowa tutaj o:
- niszczeniu zbędnych dokumentów;
- niepozostawianiu kluczowych dokumentów bez nadzoru;
- przechowywaniu ważnych dokumentów w zabezpieczonych na zamek szafkach, szafach czy też sejfach;
- stosowaniu mocnych haseł zabezpieczających do komputera i systematyczne ich zmienianie;
- regularnych szkoleniach pracowników z zakresu bezpieczeństwa;
- ograniczeniu dostępu do miejsc, w których przechowywane są istotne dane czy informacje.
Kluczowe znaczenie ma również monitorowanie dostępu do poufnych informacji oraz systematycznie wykonywany audyt bezpieczeństwa informatycznego. Podjęcie tego typu działania pozwoli w razie konieczności wykazać przed sądem, że przedsiębiorca dołożył wszelkich starań, aby utrzymać w tajemnicy ważne dane i informacje.
Artykuł partnera.
Źródło zdjęć: Canva, Adobe Stock