Prawidłowe rozwiązanie umowy z operatorem internetu nie jest — jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka — sprawą lekką, prostą i wręcz bezproblemową. Podpisane umowy zawierają często wiele detali, które mogą utrudnić rozstanie z dotychczasowym operatorem. Jak rozwiązać umowę tak, by uniknąć komplikacji?
Przez lata proces ten ograniczał się do jednej możliwości. Było nią rozwiązanie umowy z operatorem po wizycie w salonie sprzedaży lub biurze obsługi klienta. Oczywiście, jeśli ktoś wybrał internet bez zobowiązań, procedura jest ograniczona do absolutnego minimum — przebiegnie szybko i sprawnie. Jeśli jednak umowa została podpisana np. na dwa lata z opcją przekształcenia w wariant na czas nieokreślony, rozwiązanie nie będzie tak proste.
Wizyta w salonie i bezpośredni kontakt nie jest już konieczna, ponieważ — nie tylko ze względu na pandemię COVID-19 – firmy telekomunikacyjne wprowadziły również inną formę zakończenia współpracy. Możliwe jest zdalne wypowiedzenie umowy z operatorem internetu. Wystarczy wykorzystać do tego wzór wypowiedzenia — operatorzy preferują własne niż np. napisane samodzielnie — i uzupełnić wolne pola, a następnie podpisać i wysłać na adres firmy.
Tu znów widać znak czasów i wyraźne zmiany na rynku. O ile przez lata niezbędne było do tego przekazanie listu w formie korespondencji poleconej, teraz możliwości abonentów są szersze. Można skorzystać z formularzy elektronicznych dostępnych po zalogowaniu w ramach e-BOK-ów lub przekazanie wiadomości w ramach e-mail z późniejszym potwierdzeniem. Warto też skorzystać z opcji, jakie zapewnia infolinia — ponieważ rozmowy są nagrywane, formalnie rezygnacja może być złożona również w ten sposób.
Co musi znaleźć się na piśmie z rezygnacją?
Wypowiedzenie umowy powinno mieć:
● wszystkie dane abonenta
● informacje adresowe i inne formy kontaktu
● identyfikator klienta — np. numer
● precyzyjne wskazanie, że dokument jest wypowiedzeniem umowy
● informacje dodatkowe — np. wskazanie, że obowiązuje określony okres wypowiedzenia.
● ewentualne oświadczenia dodatkowe wymagane przez operatora.
Aby wypowiedzenie było ważne, niezbędny jest oczywiście czytelny podpis.
Składając wypowiedzenie, warto zadbać o wszystkie poprawne dane kontaktowe — np. prawidłowy numer telefonu. Bywa tak, że operatorzy — dbając o utrzymanie dotychczasowego klienta — są skłonni zaproponować mu dodatkowe usługi zawarte np. w cenie dotychczasowego abonamentu. Wszystko po to, by nie odnotować utraty osoby, która związana była z daną marką np. od kilkunastu lat.
Na jaki czas podpisać umowę na internet?
Wszystko zależy od planów klienta. Jeśli nie ma zamiaru spędzić dłuższego czasu w danej lokalizacji — mieszkanie jest np. wynajmowane — można wybrać wariant bez zobowiązań, który wyraźnie zyskuje na popularności. Jeśli jednak gotowy jest np. na dłuższe porozumienie z operatorem, sięgnąć można po nawet 2-letnią umowę. Taka opcja często wiąże się z wyraźnymi benefitami. Są nimi np. dodatkowe usługi czy atrakcyjne rabaty np. na pierwszy kwartał usług.
Analizując oferty internetu, warto też dokonać pełnego porównania propozycji operatorów. Np. serwis PanWybierak.pl wskazuje, jakie są możliwości dla konkretnej lokalizacji — w ten sposób klient może zweryfikować nie tylko ceny, ale promocje i rabaty od wszystkich marek dysponujących infrastrukturą w danym miejscu.
Artykuł partnera