Choć definicji public relations można przytoczyć bardzo wiele, w ogólnym rozrachunku mowa o działaniach mających na celu przekazanie wybranych informacji przez firmę. Komunikat może być kierowany zarówno do klientów, pracowników, jak i środowiska czy społeczności, w której funkcjonuje przedsiębiorstwo. Sprawdź, czym jest public relations i czy warto prowadzić takie działania w swojej firmie.
Spis treści
Co to jest public relations?
Public relations można określić jako szereg działań mających na celu wypracowanie i podtrzymanie określonego wizerunku firmy wśród klientów, społeczności, a nawet pracowników. To zestaw narzędzi, które odpowiednio wykorzystane służą sprawnej komunikacji firmy z innymi podmiotami.
Działania PR bardzo często są utożsamiane z marketingiem i choć na wielu płaszczyznach wzajemnie się uzupełniają, zawierają też znaczące różnice. Public relations traktuje się jako dwustronny dialog firmy z otoczeniem, podczas gdy typowa reklama zawiera jednostronny komunikat, wykreowany dla konkretnej grupy docelowej.
Public relations to długotrwałe działania, których efekty często są widoczne po wielu miesiącach. Z tego względu w wielu firmach błędnie ignoruje się ich potencjał i stawia na bezpośredni marketing, przynoszący szybsze rezultaty.
Cele public relations
Głównym celem działań PR jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy lub organizacji i nawiązywanie cennych kontaktów, które mogą się przełożyć np. na wzmożoną obecność marki w mediach. Public relations ma również za zadanie zapobiegać kryzysom wizerunkowym czy wręcz odzyskiwać utracone zaufanie.
Jest to możliwe do osiągnięcia poprzez codzienne działania, które mogą m.in. polegać na powiadamianiu otoczenia o planach firmy czy chociażby wcielaniu się w rolę eksperta w swojej dziedzinie i służeniu pomocą.
Nie można przy tym zapominać, że działania PR dotyczą również pracowników. To właśnie dzięki public relations można przekonać zatrudnione osoby do planowanych zmian i zachęcić ich do dalszej współpracy.
Public relations – jak zacząć?
Prowadzenie działań PR na własną rękę bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia nie będzie najlepszym rozwiązaniem. Z tego względu warto rozważyć zatrudnienie specjalisty, który przejmie najważniejsze obowiązki z tym związane.
Alternatywą dla tworzenia etatu we własnej firmie są usługi zewnętrznych agencji, które mogą dla nas poprowadzić działania public relations, przedstawiając odpowiednią strategię i nakreślając optymalny plan. W zależności od zakresu współpracy może się to jednak wiązać z wyższymi kosztami.
Artykuł sponsorowany. CORE - polski dystrybutor antywirusów Norton, AVAST i AVG. Poznaj AVAST Business Antivirus antywirus dla biznesu. Wysoko oceniany i nagradzany program do pełnej ochrony/ firmy.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!