Pęknięta szybka w smartfonie, niezależnie od modelu, jest jednym z najczęstszych problemów związanych z urządzeniem. Zazwyczaj telefon towarzyszy nam przez cały dzień – podczas czynności domowych, zabawy z dzieckiem, w pracy, w trakcie uprawiania sportu czy podróży. Nic dziwnego więc, że prawdopodobieństwo upadku na podłogę, asfalt, beton lub inne podłoża jest dosyć duże Na szybce powstaje specyficzna „pajęczyna”, w głowie pojawia się panika.
Co robić w takiej sytuacji? Wymienić uszkodzony element samemu czy skorzystać z usług serwisu? Odpowiedzi na nurtujące pytania związane z problem znajdziesz w poniższym tekście. Zapoznaj się z kilkoma kluczowymi wskazówkami.
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Pęknięta szybka. Co uległo uszkodzeniu?
Na początek należy określić do jakich uszkodzeń doszło. Ekran większości smartfonów składa się z trzech warstw: zewnętrznej szybki, digitizera (ekranu dotykowego) oraz wyświetlacza (np. LCD lub AMOLED).
Trzeba sprawdzić czy:
- ekran reaguje na dotyk: trzeba wymienić tylko szybkę (refabrykacja)
- ekran nie reaguje na dotyk: trzeba wymienić szybkę i digitizera
- na ekranie nic się nie wyświetla: trzeba wymienić wszystkie komponenty: szybkę, digitizer i wyświetlacz
Dokładna diagnoza skutków niefortunnego upadku pozwoli określić stopień skomplikowania uszkodzeń. Kiedy już to zrobisz, masz trzy wyjścia z sytuacji: naprawa autoryzowanym serwisie, naprawa w nieautoryzowanym serwisie oraz samodzielna naprawa.
Kiedy naprawić pękniętą szybkę w autoryzowanym serwisie?
Opcję autoryzowanego serwisu powinni rozważyć przede wszystkim posiadacze nowych i drogich modeli smartfonów. Urządzenie podlega gwarancji więc jakakolwiek próba naprawy poza nim wiąże się z jej utratą. Istotne jest, iż korzystając z interwencji autoryzowanego serwisu możesz mieć pewność co do profesjonalnej naprawy i zawsze oryginalnych części.
Niestety bardzo często uszkodzenia mechanicznie (mimo trwającej gwarancji) nie podlegają bezpłatnej naprawie i wiążą się z dużymi kosztami. Wydatek kilkuset złotych skutecznie odstrasza właścicieli uszkodzonych telefonów, którzy decydują się na wiele tańszą wymianę w zwykłym serwisie. Wtedy należy liczyć się z utratą gwarancji oraz ryzykiem, iż trafisz na nieoryginalny zamiennik, który może nie funkcjonować prawidłowo.
W tym momencie trzeba rozważyć wszystkie „za i przeciw” i dokonać wyboru: drogą i solidną wymianę pękniętej szybki w autoryzowanym serwisie lub ryzyko oddania smartfona w ręce fachowców a nieautoryzowanego serwisu.
Czy warto naprawić pękniętą szybkę w nieautoryzowanym serwisie?
W przypadku nieautoryzowanych serwisów naprawa obejmuje sprzęt nowy, jak również pogwarancyjny. Pracują one zarówno na częściach oryginalnych oraz zamiennikach. Wymiana szybki lub całego modułu jest zdecydowanie tańsza i można zaoszczędzić można nawet kilkaset złotych.
Niestety zdarza się, że wymieniony komponent nie „przyjmie się” lub może się odkleić. W taki wypadku na podstawie paragonu – będącego gwarancją usługi – serwis powinien dokonać bezkosztowych poprawek lub następnej naprawy. Niestety smartfon po raz kolejny trafia do naprawy, co wiąże się z dodatkową utratą czasu.
Na rynku działają również serwisy online – wystarczy wysłać uszkodzony telefon kurierem i w taki sam sposób otrzymać naprawiony sprzęt. Wybierając nieautoryzowany serwis warto poznać jego referencje, opinię innych użytkowników oraz sprawdzić czy daje gwarancję na wykonaną usługę. Najlepiej korzystać tylko z tych sprawdzonych i polecanych.
Samodzielna wymiana pękniętej szybki w smartfonie
Samodzielna wymiana pękniętej szybki w telefonie jest najtańszą ale też najbardziej ryzykowną opcją naprawy. W sieci bez problemu można kupić oryginalne części zamienne oraz ich tanie odpowiedniki. Niestety to śliski temat, gdyż tańsze zamienniki często nie działają tak, jak powinny (np. ekran nieprawidłowo reaguje na dotyk).
Jeśli chodzi o instrukcję postępowania, bez problemu znaleźć ją można na forach internetowych, stronach poświęconych zagadnieniu oraz w serwisie YouTube. Uwaga! Wymiana pękniętej szybki lub całego modułu wymaga dużej dokładności i stanowi ogromne ryzyko uszkodzenia sprzętu. Najczęściej kończy się tym, iż nowy ekran nie współpracuje z telefonem.
Choć samodzielna naprawa jest najmniej kosztowna, finalnie może skończyć się koniecznością odwiedzin fachowego serwisu, a w najgorszym przypadku wymianą na nowy sprzęt.

Jak dodatkowo zabezpieczyć smartfon przed pęknięciem szybki?
Ponieważ wyświetlacz jest elementem najbardziej podatnym na uszkodzenia, warto skorzystać z akcesoriów, które będą go chronić. Na szczęście jest w czym wybierać, więc lepiej „dmuchać na zimne” i zaopatrzyć się w dodatkowe zabezpieczenie ekranu.
Na rynku dostępne są:
Folia ochronna
Najtańsze zabezpieczenie ekranu, na aukcjach internetowych ich ceny zaczynają się już od 1 zł. Musi być idealnie dopasowana do ekranu danego modelu smartfona, w przeciwnym wypadku powoduje problem w użytkowaniu niektórych funkcji i nieestetyczny wygląd.
Poradzi sobie z zarysowaniami lecz niska odporność na uszkodzenia mechaniczne nie stanowi wystarczającej ochrony ekranu. Droższe folie zapewnią wyższą twardość materiału i mają lepszą jakość. Cena nie powinna być jednak jedynym wyznacznikiem. Przed zakupem warto odwiedzić stronę producenta, sprawdzić ewentualne testy oraz posiłkować się opinią innych użytkowników
Szkło hartowane
Nieco droższe lecz zrazem skuteczniejsze rozwiązanie. Idealnie dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza i nie blokuje funkcji smartfona. Ma dużą wytrzymałość na upadki, uderzenia i zarysowania.
W zestawie ma specjacją szmatkę do czyszczenia ekranu z tłustych plam. Producenci podają zazwyczaj dwa parametry: grubość oraz twardość tafli. Oczywiście im grubsze szkło tym lepsza ochrona.
Jego twardość powinna wynosić H8 lub H9 (w skali Mosha). Lecz ostrożnie – przesadnie grube utrudniają korzystanie z dotyku telefonu i są mało estetyczne. Rozpiętość cenowa szkła hartowanego jest dosyć duża i bardzo często wyższa cena wiąże się z lepszą jakością. Jednak podobnie jak w przypadku folii ochronnej, warto zasięgnąć opinii na forach.
Etui na telefon
Na rynku dostępna jest szeroka gama pokrowców, które z pewnością zabezpieczą telefon, jednak nie stanowią stuprocentowej ochrony. Dostępne są: futerały (w których zamykamy urządzenie), tzw. „plecy” (chronią tył urządzenia i narożniki) oraz „bumpery” (ochrona na krawędziach urządzenia). W przypadku ochrony ekranu, w grę wchodzi zmykający futerał z klapką.
Najistotniejszą kwestią przy wyborze etui jest jakość materiału oraz grubość, gdyż przekładają się na walory ochronne. Warto zainwestować w wytrzymałe i dobrej jakości tworzywo jak gruby silikon, poliwęglan i włókno węglowe. Niespecjalnie sprawdzi się plastik czy skóra, którą są raczej dekoracją niż ochroną.
Ubezpieczenie lub przedłużona gwarancja
Dodatkowo można wykupić ubezpieczenie wyświetlacza (szczególnie w przypadku droższych modeli smartfonów), które oferują ubezpieczalnie czy operatorzy GSM lub skorzystać z przedłużonej gwarancji. Zapewnia ona ochronę na wypadek przypadkowych uszkodzeń, których nie obejmie gwarancja producenta. Można także wybrać opcję zabezpieczającą wyłącznie na wypadek zbicia lub pęknięcia szybki.
Pęknięta szybka w smartfonie to problem, który może przydarzyć się każdemu z nas i powiedzmy sobie szczerze, jest najczęściej spotykaną usterką. Nie ma jednak powodów do paniki, serwisy opanowały plagę napraw związanych z „pajęczyną na ekranie”. Warto więc skorzystać z ich usług i w zależności od budżetu, wybrać dogodną opcję.
Najważniejsze, by naprawa podlegała gwarancji. Z kolei jeśli chodzi o samodzielną wymianę, warto uświadomić sobie, jak niesie ze sobą ryzyko i konsekwencje. Jak to mówią „dla chcącego nic trudnego” ale czy warto poświecić swój telefon, który stanowi codzienne źródło kontaktu ze światem? Zdecydowanie nie.
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. Poznaj AVG Internet Security Unlimited – antywirus android. Serfuj po Internecie, płać przelewem, przechowuj zdjęcia na smartfonie i nie martw się zagrożeniami na urządzeniach mobilnych.
Ja planuję kupić takie Guess szkło hartowane iPhone 12/12 Pro 6,1″ Vintage Magic Logo / GUSPP12MSLTR do telefonu, bo jest w promocji na Hurtel hurtowni, ale się zastanawiam, czy w każdym punkcie GSM mi to założą, a nie spartaczą?
Zazwyczaj w punktach GSM nie chcą przyklejać szkieł nie zakupionych u nich. Jednak z mojego doświadczenia, w takich punktach pracownicy przyklejają szkła najlepiej.