Zakupy online stają się coraz bardziej popularne. Wiele z nas woli skorzystać z odwiedzin w wirtualnym sklepie niż wybierać się do jego stacjonarnej placówki. Nic dziwnego. To opcja bardzo wygodna, pozwala oszczędzić czas, a także pieniądze. W sieci nie brakuje sklepów internetowych z różnych branż. W Internecie możemy kupić artykuły spożywcze, odzież, meble, a także wycieczkę. Tak jak w „realu”, tak na wirtualnym rynku zachodzi konkurencja między sklepami. Aby biznes był dochodowy, sklep internetowy musi być w jak największym stopniu nowoczesny i przyjazny dla klienta.
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Co powinien posiadać nowoczesny sklep internetowy?
Prosta i przystępna dla klienta nawigacja w sklepie internetowym jest jednym z kilku najważniejszych elementów, które powinien posiadać wirtualny sklep. Podobnie jak w dużym sklepie stacjonarnym potrzebne są odpowiednie oznaczenia i układ, tak w sklepie internetowym nawigacja i „poruszanie” się po stronie powinno być przejrzyste i możliwie jak najmniej skomplikowane. Jeśli klient zaczyna gubić się w gąszczu działów i zakładek, łatwo się zniechęca.
Można to osiągnąć poprzez m.in. zwięzłe i jasne określenie nazw kategorii głównych i podkategorii, logiczny układ struktury, uproszczone filtrowanie produktów, łatwość wyszukiwania. Ponadto, sklep internetowy powinien być atrakcyjny dla klienta wizualnie. Chodzi tutaj nie tylko o wysoką jakość zdjęć produktów, ale o ogólny wygląd strony. Bezwzględnie należy unikać przesytu treści, dużych bloków tekstu, nadmiaru kolorów. Szata graficzna powinna cechować się przejrzystością i minimalizmem.
Klienci, którzy na co dzień korzystają z zakupów online, coraz bardziej chwalą sobie także dostępność tzw. live chatu. Warto uwzględnić to przy tworzeniu własnego sklepu internetowego. Podobnie jak w placówkach stacjonarnych, pracownicy sklepu służą pomocą klientom, tak opcja ta jest pożądana w świecie wirtualnym.
Wysyłane zapytania dotyczące produktu poprzez formularz czy adres mailowy to już przeżytek. Klient oczekuje od nowoczesnego sklepu internetowego kontaktu w czasie rzeczywistym. Osoba, która nie ma możliwości zasięgnięcia potrzebnej informacji „od ręki” bardzo często opuszcza sklep i porzuca koszyk, w którym miała już wybrane produkty. Z praktyki jasno wynika, że po wprowadzeniu live chatu, zwiększa się ilość zamówień, a także zmniejsza ilość zwrotów, gdyż dobrze poinformowany klient jest bardziej świadomy zakupu.
Co istotne, kontakt w czasie rzeczywistym z odwiedzającymi sklep internetowy to także budowanie relacji z klientem. Z badań wynika, iż zdecydowana większość zadowolonych z obsługi klientów, którzy kontaktowali się z firmą przez live chat, wraca po raz kolejny na stronę, aby dokonać zakupów.
W nowoczesnym sklepie internetowym klienci chcą mieć możliwość wygodnego dokonywania płatności online. Świetnym rozwiązaniem jest danie im jak największej możliwości wyboru metody płatności, a wśród nich oczywiście tych najpopularniejszych. Obecnie pierwsze miejsce w najczęściej wybieranych metodach zajmują e-przelewy, jednakże powiększa się grono korzystających z e-portfeli, płatności kartą czy płatności mobilnych.
Ważną kwestią w tym względzie jest także bezpieczeństwo dokonywania transakcji. Nowoczesny sklep internetowy bezwzględnie dba o zapewnienie najwyższych standardów zabezpieczenia pieniędzy klientów. Bezpieczeństwo transakcji to obecnie priorytet przy w wyborze systemu płatności. Rośnie świadomość w tym względzie. Potencjalni nabywcy często weryfikują czy dana firma posiada odpowiednie certyfikaty oraz umowy partnerskie.
Współczesny klient to świadomy klient, który zdecydowanie nie lubi „kupować kota w worku”. Do zakupu często zachęca go atrakcyjna cena, umiejętna reklama produktu, wygoda zakupu, ale nic go tak nie przekonuje, jak pozytywne opinie i komentarze osób, które dany produkt kupiły już wcześniej w danej firmie. Jest to kolejne wyzwanie dla prowadzących sklep internetowy.
Odpowiedni system opinii i komentarzy ma znaczny wpływ na poziom sprzedaży. Jest to sposób na budowanie wizerunku i wiarygodności firmy, o ile oczywiście oferowane produkty posiadają odpowiednią jakość i zdobyły już zadowolonych klientów. Opinie w sklepie internetowym są świetnym sposobem na budowanie zaufania i na przekonanie najbardziej niezdecydowanych klientów.
Tworząc system opinii i komentarzy warto także pamiętać o własnej aktywności, czyli reagowaniu zarówno na te przychylne, jak i negatywne, jeśli takie się zdarzą. Również na tej podstawie klienci oceniają stopień jakości obsługi.
Jak stworzyć nowoczesny sklep internetowy?
Tworzenie nowoczesnego, spełniającego oczekiwania klientów sklepu internetowego warto powierzyć profesjonalistom. Od 19 lat taką pomocą służy firma IdoSell Shop (dawniej IAI). Pracujący w niej najlepsi artyści, webmasterzy, konsultanci, programiści, konsultanci i administratorzy na życzenie klienta tworzą spełniające najwyższe standardy sklepy internetowe z różnych branż.
O renomie i skuteczności IdoSell Shop mówią liczby: aktualnie obsługuje prawie 5000 sklepów internetowych, które sprzedają tylko w samej Polsce na kwotę ponad 7 mld zł brutto. Oferta zawiera kilka pakietów wdrożeniowych, spośród których może wybierać klient, w zależności od swoich wymagań i budżetu. Na najbardziej wymagających klientów czekają spersonalizowane wdrożenia i indywidualne podejście.
“Artykuł partnera”
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!