Wraz z rozwojem rynku e-commerce coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy w marketplace’ach. Już 38% internautów deklaruje korzystanie z takich serwisów, a odsetek ten cały czas rośnie. Planując strategię biznesową dla swojego sklepu internetowego, warto więc zadać sobie pytanie, jakie są najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce. W naszym artykule przedstawimy Ci 7 z nich!
Spis treści
- Empik Place
- Morele Marketplace
- OLX
- Ceneo
- Amazon
- eBay
- Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce — podsumowanie
Allegro to niekwestionowany lider polskiego rynku e-commerce. Swoją pozycję zawdzięcza bogatemu doświadczeniu, jakie zdobywał przez ostatnie dwie dekady. W wielu obszarach okazał się pionierem, wprowadzając rozwiązania, bez których dziś trudno wyobrazić sobie zakupy online. W efekcie każdego miesiąca korzysta z niego ponad 18 milionów użytkowników.
Najbardziej rozpoznawalny polski marketplace znalazł się nawet ostatnio w gronie największych platform sprzedażowych świata. Użytkownicy cenią sobie przede wszystkim dostęp do bardzo szerokiego, niemal nieograniczonego asortymentu i atrakcyjnych cen. Korzystający z serwisu sprzedawcy chwalą sobie natomiast zaawansowane funkcje marketingowe i komfort zarządzania zamówieniami.
Każdy marketplace ma oczywiście swoje wady i tak jest również w przypadku Allegro. Z perspektywy sprzedawców warto zwrócić uwagę przede wszystkim na liczne prowizje i opłaty, a także trudności w kreowaniu wizerunku własnych marek. Nie można też zapominać o zaciętej rywalizacji, jaką toczą między sobą sklepy na Allegro. Duża konkurencja skutkuje niejednokrotnie wojnami cenowymi, które eliminują z rynku najmniejszych przedsiębiorców.
Mimo pewnych minusów Allegro niezaprzeczalnie stanowi najpopularniejszą i najatrakcyjniejszą platformę sprzedażową w Polsce.
Empik Place
Choć Empik kojarzony jest głównie z siecią księgarni, ma również swoją internetową platformę sprzedażową. Co więcej, cieszy się ona ogromnym zainteresowaniem ze strony konsumentów. W rankingach popularności regularnie zajmuje miejsce na podium. Znaleźć na niej można nie tylko książki i multimedia, ale także produkty z innych kategorii, takich jak zdrowie i uroda, zabawki i artykuły dziecięce, elektronika, dom i ogród, sport czy motoryzacja.
W przeciwieństwie do Allegro Empik Place odznacza się nieco bardziej ekskluzywnym charakterem. Aby sprzedawać za pośrednictwem tej platformy, należy bowiem spełniać określone standardy. Do serwisu zostają dopuszczone wyłącznie najlepsze sklepy, dzięki czemu jakość produktów i obsługi pozostaje cały czas na bardzo wysokim poziomie.
Empik Place różni się też od Allegro pod kątem interfejsu. Oferty wszystkich sprzedawców dotyczące jednego produktu są mianowicie agregowane w jednej karcie, co ułatwia ich porównywanie i wybór tych najbardziej atrakcyjnych. Jest to zatem przyjazny użytkownikowi serwis, którym powinni zainteresować się przede wszystkim sprzedawcy multimediów i produktów z paru innych kategorii.
Morele Marketplace
Morele to marka, która od lat kojarzy się przede wszystkim ze sprzedażą elektroniki online. Jej oferta faktycznie obejmuje bardzo szeroki wybór produktów tego typu, ale wcale się do nich nie ogranicza. Jeszcze niedawno Grupa posiadała 5 różnych serwisów tematycznych, w których klienci znaleźć mogli:
- urządzenia elektroniczne (morele.net),
- akcesoria sportowe i turystyczne (sklep-presto.pl),
- produkty do domu i ogrodu (budujesz.pl),
- zabawki i artykuły dziecięce (hulahop.pl),
- kosmetyki (amfora.pl).
Dziś jednak działają już tylko dwie pierwsze strony, a na morele.net znaleźć można produkty z wszystkich pozostałych kategorii.
Z Morele Marketplace każdego miesiąca korzysta około 5 milionów unikalnych użytkowników, co czyni z tego serwisu jedną z największych platform sprzedażowych w Polsce.
OLX
OLX to właściwie serwis ogłoszeniowy, który od pewnego czasu wprowadza jednak coraz więcej ciekawych funkcji dla sprzedawców. Dziś można go więc uznać za pełnoprawny marketplace. Na potrzeby e-commerce zaimplementowano na przykład integracje z bramką płatności i usługami kurierskimi. Rozwiązania te zauważalnie podnoszą komfort zakupów na platformie i ułatwiają właścicielom sklepów realizację zamówień.
Warto pamiętać, że wielu użytkowników OLX poszukuje w serwisie produktów używanych. Okaże się on zatem szczególnie atrakcyjnym kanałem sprzedaży dla marek, które posiadają takie towary w swoim asortymencie.
Ceneo
Przypadek Ceneo przypomina nieco sytuację OLX. Dziś jest to bardzo rozpoznawalny w Polsce marketplace, choć jeszcze jakiś czas temu platforma ta pełniła jedynie funkcję porównywarki cenowej. Zmieniło się to jednak za sprawą wprowadzenia funkcji „Kup teraz”, dzięki której użytkownicy zyskali możliwość finalizowania transakcji bezpośrednio w serwisie.
Ceneo zasługuje na uwagę sprzedawców przede wszystkim ze względu na profil konsumentów, którzy korzystają z tej platformy. Są to mianowicie osoby zdecydowane na zakup konkretnych produktów. Od finalizacji transakcji dzieli ich więc tylko jeden krok — wybór najbardziej atrakcyjnej oferty.
Amazon
Amazon to największy sklep internetowy świata, a zarazem najpopularniejsza w Polsce zagraniczna platforma sprzedażowa. Aktywnie korzysta z niej aż 300 milionów klientów ze 180 krajów, co daje sprzedawcom nieograniczone możliwości w zakresie ekspansji międzynarodowej. Na naszym rodzimym rynku Amazon zdecydowanie ulega jednak takim serwisom jak Allegro, Empik Place czy Morele.
Mimo wszystko warto śledzić rozwój tej platformy w Polsce, ponieważ oferuje ona bardzo atrakcyjne udogodnienia zarówno dla kupujących (np. pakiet Prime obejmujący dostęp do darmowych dostaw, biblioteki filmów, seriali i gier), jak i dla sprzedawców (np. model logistyczny FBA, pozwalający na prowadzenie sklepu bez magazynu).
eBay
eBay to międzynarodowa platforma sprzedażowa, która w 2005 roku zaczęła działać również w Polsce. Trudno uznać, aby odniosła spektakularny sukces, ponieważ od samego początku zdecydowanie przegrywała z Allegro. Tak jest zresztą do dziś, choć z serwisu chętnie korzystają kupujący i sprzedawcy zainteresowani zakupami za granicą.
Swoją popularność eBay zawdzięcza jedynie pozycji, jaką odgrywa właśnie na rynku międzynarodowym. Platforma działa aż w 200 krajach, gwarantując sprzedawcom dostęp do potężnej bazy obejmującej aż 182 miliony potencjalnych klientów.
Najpopularniejsze platformy sprzedażowe w Polsce — podsumowanie
Znasz już 7 najpopularniejszych w Polsce platform sprzedażowych. Pamiętaj, aby w biznesplanie swojej działalności e-commerce uwzględnić tylko te z nich, które są naprawdę ważne dla przedstawicieli Twojej grupy docelowej. Kierując się ich potrzebami i przyzwyczajeniami, stworzysz idealną strategię wielokanałową!
Artykuł sponsorowany. CORE - polski dystrybutor antywirusów Norton, AVAST i AVG. Poznaj AVAST Business Antivirus antywirus dla biznesu. Wysoko oceniany i nagradzany program do pełnej ochrony/ firmy.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!