Cyberbezpieczeństwo (lub bezpieczeństwo IT) to praktyka ochrony krytycznych danych w urządzeniach, sieciach i programach przed nieautoryzowanym dostępem i atakami. Cyberbezpieczeństwo chroni systemy przed hakerami i innymi osobami, które próbują wykorzystać luki w zabezpieczeniach i infiltrować sieci komputerowe. Dowiedz się, jakie są najczęstsze zagrożenia i jak wszechstronne oprogramowanie do wykrywania zagrożeń może chronić Twoje dane przed cyberatakami.
Spis treści
- Jak działa cyberbezpieczeństwo?
- Cyberbezpieczeństwo a bezpieczeństwo informacji
- Kategorie cyberbezpieczeństwa
- Typowe rodzaje zagrożeń cyberbezpieczeństwa
- Dlaczego cyberbezpieczeństwo jest ważne?
- Jakie są konsekwencje cyberataku?
- Jakie są korzyści z cyberbezpieczeństwa?
- Niebezpieczne mity o cyberbezpieczeństwie
- Jak poprawić cyberbezpieczeństwo?
- Korzystaj z proaktywnego biznesowego rozwiązania cyberbezpieczeństwa
Jak działa cyberbezpieczeństwo?
Skuteczne cyberbezpieczeństwo wykorzystuje kombinację narzędzi, technologii i praktyk do ochrony krytycznej infrastruktury cyfrowej — nawet jeśli cyberzagrożenia pochodzą z wnętrza organizacji. Aby zabezpieczyć sieci komputerowe i inne krytyczne systemy, kilka małych kroków może mieć duże znaczenie dla ochrony Ciebie i Twojej firmy.
„
Naprawa szkód wyrządzonych przez cyberataki może kosztować miliony dolarów i spowodować katastrofalną utratę wrażliwych danych.
Celem cyberbezpieczeństwa jest zwalczanie cyberprzestępczości, takiej jak korzystanie ze złośliwego oprogramowania, kradzież poufnych informacji, wyłudzenia i zakłócenia działalności. Praktyki w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego zapobiegają cyberatakom, których celem są ważne informacje osób fizycznych lub firm.
Cyberbezpieczeństwo a bezpieczeństwo informacji
Choć powiązane, cyberbezpieczeństwo i bezpieczeństwo informacji obejmują nieco inne obszary. Bezpieczeństwo informacji dotyczy ochrony danych w dowolnej formie przed wszelkimi zagrożeniami, cyfrowymi lub fizycznymi. Cyberbezpieczeństwo koncentruje się na systemach komputerowych i ochronie danych przed nieautoryzowanymi zagrożeniami cyfrowymi, takimi jak cyberataki. Zatem cyberbezpieczeństwo można rozumieć jako formę bezpieczeństwa informacji.
Kategorie cyberbezpieczeństwa
Oto główne rodzaje cyberbezpieczeństwa i sposób ich działania:
Bezpieczeństwo sieci
Bezpieczeństwo sieci chroni wewnętrzne sieci komputerowe oraz chroni zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie. Zapobiega zagrożeniom, takim jak hakerzy, narażanie sieci lub złośliwe oprogramowanie przed infekowaniem systemu. Narzędzia bezpieczeństwa sieci obejmują oprogramowanie antywirusowe i chroniące przed złośliwym oprogramowaniem, zapory i wirtualne sieci prywatne (VPN).
Bezpieczeństwo aplikacji
Bezpieczeństwo aplikacji zwiększa bezpieczeństwo aplikacji i programów poprzez usuwanie luk w zabezpieczeniach. Większość zabezpieczeń aplikacji jest wykonywana na etapie rozwoju, ale aktualizacje i poprawki są również publikowane po uruchomieniu aplikacji. Aby zapewnić solidne bezpieczeństwo aplikacji, użyj narzędzia do zarządzania poprawkami, aby sprawdzić dostępność poprawek i aktualizacji i zainstalować je tak szybko, jak to możliwe.
Bezpieczeństwo punktów końcowych
Ochrona punktów końcowych chroni wszystkie urządzenia podłączone do Twojej sieci — komputery stacjonarne, laptopy, serwery, drukarki, telefony itp. Celem ochrony punktów końcowych jest ochrona przed zagrożeniami cybernetycznymi, takimi jak nieautoryzowany dostęp, naruszenia danych, złośliwe oprogramowanie i oprogramowanie ransomware. Typowe rozwiązania do ochrony punktów końcowych obejmują oprogramowanie antywirusowe, sieci VPN i skanery poczty e-mail chroniące przed wyłudzaniem informacji.
Ochrona danych
Bezpieczeństwo danych odnosi się do zasad, procesów i technologii, które uniemożliwiają modyfikację, zniszczenie lub ujawnienie danych — przypadkowo lub złośliwie. Przykłady praktyk ochrony danych obejmują silne hasła , regularne kopie zapasowe systemu ułatwiające odzyskiwanie danych oraz szyfrowanie w celu zabezpieczenia danych przed nieautoryzowanym dostępem.
Typowe rodzaje zagrożeń cyberbezpieczeństwa
Istnieje wiele rodzajów zagrożeń cyberbezpieczeństwa — złośliwe oprogramowanie, phishing, ataki DDoS i iniekcje SQL, żeby wymienić tylko kilka. Oto niektóre z najczęstszych cyberzagrożeń:
Złośliwe oprogramowanie
Malware odnosi się do pełnego zakresu złośliwego oprogramowania — od wirusów, robaków i trojanów po oprogramowanie szpiegujące , oprogramowanie ransomware i rootkity. Złośliwe oprogramowanie jest często instalowane lub pobierane nieumyślnie, często poprzez otwieranie zainfekowanych załączników wiadomości e-mail lub klikanie złośliwych łączy. Gdy już je dostanie, złośliwe oprogramowanie często może niepostrzeżenie zająć się swoim złowieszczym biznesem.
WannaCry jest znanym przykładem złośliwego oprogramowania — a dokładniej oprogramowania ransomware — które sieje spustoszenie na całym świecie. W 2017 roku WannaCry porwał komputery z systemem Microsoft Windows i zażądał okupu w bitcoinach za ich odszyfrowanie. Zainfekowanych zostało ponad 200 000 komputerów w ponad 150 krajach. Niestety ataki ransomware nadal powodują chaos na całym świecie.
Wstrzyknięcie SQL
Wstrzyknięcie SQL to powszechna technika hakerska wykorzystywana przez cyberprzestępców do umieszczania złośliwego kodu na stronie internetowej lub w aplikacji w celu uzyskania dostępu do prywatnych informacji przechowywanych w bazie danych i manipulowania nimi. Cel zazwyczaj obejmuje dane logowania użytkowników, które umożliwiają hakerowi podszywanie się pod użytkownika lub sprzedaż skradzionych informacji. Zapobieganie atakom typu SQL injection wymaga szczegółowej wiedzy na temat tworzenia witryn internetowych.
Odmowa usługi (DoS)
Celem ataku typu „odmowa usługi” lub „rozproszona odmowa usługi” (DDoS) jest spowodowanie awarii witryny internetowej, komputera lub sieci. Ataki DDoS zalewają docelowe sieci żądaniami — często za pośrednictwem botnetów — dopóki sieć nie zostanie przeciążona i nie będzie już mogła obsługiwać dodatkowych użytkowników, co skutkuje odmową usługi.
Ataki typu man-in-the-middle
Atak typu man-in-the-middle ma miejsce, gdy dwóch użytkowników komunikuje się, podczas gdy osoba trzecia — człowiek w środku — przechwytuje komunikację, często podszywając się. Celem ataku typu man-in-the-middle jest kradzież danych lub podszywanie się pod ofiarę, podczas gdy ofiara pozostaje nieświadoma ataku.
Cyberprzestępcy mogą stworzyć fałszywą, pharmingową stronę internetową, a następnie nakłonić użytkownika do zalogowania się, wysyłając wiadomość e-mail podszywającą się pod prawowitego właściciela sklepu. Gdy użytkownik się loguje, niechcący przekazuje swoje dane uwierzytelniające cyberprzestępcy.
Dlaczego cyberbezpieczeństwo jest ważne?
Cyberbezpieczeństwo chroni krytyczną infrastrukturę systemową i wrażliwe dane przed atakami, kradzieżą i uszkodzeniem przez cyberprzestępców. Ponieważ zagrożenia cyberbezpieczeństwa stały się bardziej wyrafinowane, szkodliwe i kosztowne zarówno dla osób fizycznych, jak i firm, środki cyberbezpieczeństwa są ważniejsze niż kiedykolwiek.
Obecnie cyberataki są złożone i zagrażają różnym celom, wpływając zarówno na firmy, freelancerów, jak i osoby prywatne. Wzrasta również liczba ataków — od 2020 r. cyberataki wzrosły o 31%.
Jakie są konsekwencje cyberataku?
Koszt cyberataku może być dotkliwy — często jest on bardzo kosztowny dla organizacji, aby go oczyścić i wyrządzić trwały uszczerbek na reputacji. Naprawa szkód wyrządzonych przez cyberataki może kosztować miliony dolarów i spowodować katastrofalną utratę wrażliwych danych.
W przypadku małych firm w Wielkiej Brytanii średni koszt finansowy naruszenia bezpieczeństwa w 2020 r. wyniósł 3110 GBP (4185 USD), podczas gdy w przypadku średnich i dużych firm koszt ten był znacznie wyższy. A po wydobyciu danych mogą one trafić do tzw. ciemnej sieci (Dark Web), dostępnej dla różnych podejrzanych aktorów.
Warto zauważyć, że wymagania regulacyjne wciąż ewoluują, aby organizacje były bardziej odpowiedzialne za ochronę danych swoich klientów. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO (GDPR)), które obejmuje wykorzystanie danych w UE, pozwala organom regulacyjnym nałożyć na organizacje kary w wysokości do 20 mln EUR (24 mln USD) — lub 4% ich rocznych globalnych obrotów — za naruszenia.
Poza bezpośrednimi kosztami cyberataku, Twoja firma może doznać uszczerbku na reputacji i utracie wiarygodności wśród obecnych i potencjalnych klientów.
Ogólnie rzecz biorąc, rosnące ryzyko oznacza, że podczas przechowywania i udostępniania danych oraz poufnych informacji online ważne jest, aby aktualizować swoją wiedzę o cyberbezpieczeństwie i nadawać priorytet środkom ochronnym.
Niezawodne narzędzia, takie jak Avast Business Hub, pomogą zapewnić ochronę krytycznej infrastruktury i danych Twojej firmy. Zarejestruj się już dziś, aby monitorować zagrożenia w czasie rzeczywistym.
Jakie są korzyści z cyberbezpieczeństwa?
Cyberbezpieczeństwo chroni sieci komputerowe przed cyberatakami, zapewniając bezpieczeństwo krytycznych danych osób i firm. Cyberbezpieczeństwo pomaga Tobie i Twojej firmie poprzez:
- Ochrona przed nieautoryzowanym dostępem użytkownika
- Minimalizacja przerw w działalności poprzez eliminację zagrożeń
- Zwiększenie zaufania do Twojego biznesu, zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie
- Umożliwienie Twojej firmie szybkiego powrotu do zdrowia po naruszeniu danych
- Zapewnienie najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa oraz zgodności z prawem i przepisami
Niebezpieczne mity o cyberbezpieczeństwie
Wraz ze wzrostem zagrożeń cybernetycznych na całym świecie rośnie dezinformacja dotycząca znaczenia cyberbezpieczeństwa. Nietraktowanie cyberbezpieczeństwa poważnie jest tak samo niebezpieczne, jak wiele aktywnych zagrożeń dostępnych obecnie. Oto kilka powszechnych mitów o cyberbezpieczeństwie:
Nam to się nie przydarzy.
Zagrożenia cybernetyczne mogą wystąpić w każdej branży i coraz częściej dotyczą większej liczby sektorów — takich jak agencje rządowe, branża opieki zdrowotnej, a nawet organizacje non-profit. Cyberataki zdarzają się również w nowy sposób, za pośrednictwem inteligentnych urządzeń domowych (IoT) i przechowywania w chmurze.
Wszystkie nasze podatności są znane.
Nowe luki w zabezpieczeniach, takie jak zagrożenia typu zero-day, są zgłaszane przez cały czas. Dlatego aplikacje i twórcy oprogramowania stale publikują aktualizacje, aby zapewnić łatanie luk i ochronę użytkowników przed exploitami.
Moja firma chroni wszystkie moje urządzenia.
Chociaż miejmy nadzieję, że to prawda, błąd ludzki — często będący wynikiem ataku socjotechnicznego — jest jedną z najczęstszych przyczyn niezamierzonych naruszeń danych. Poznanie podstaw cyberbezpieczeństwa pomoże chronić Twoje urządzenia — i organizację — przed zagrożeniami.
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Jak poprawić cyberbezpieczeństwo?
Aby wzmocnić swoje cyberbezpieczeństwo, zawsze aktualizuj swoje urządzenia, oprogramowanie i systemy operacyjne za każdym razem, gdy pojawiają się nowe aktualizacje. Używaj silnych haseł, uwierzytelniania dwuskładnikowego i niezawodnych narzędzi do ochrony przed złośliwym oprogramowaniem.
Udoskonalone cyberbezpieczeństwo wymaga ciągłego dbania o ochronę wszystkich danych przechowywanych w Twojej firmie — na szczęście przestrzeganie najlepszych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa ułatwi to.
Oto najlepsze sposoby na natychmiastową poprawę cyberbezpieczeństwa:
1. Regularnie instaluj aktualizacje
Producenci oprogramowania regularnie publikują aktualizacje i łatki naprawiające luki w zabezpieczeniach, ale dzięki temu cyberprzestępcy próbują ją wykorzystać. Dbanie o aktualność wszystkich urządzeń, systemów operacyjnych i oprogramowania ma kluczowe znaczenie.
2. Używaj silnych, unikalnych haseł
Niektórzy hakerzy haseł stosują technikę zwaną brutalnym wymuszaniem (Brute Force), w której próbują uzyskać dostęp do Twoich kont, szybko wypróbowując tysiące możliwych haseł. Im silniejsze hasło, tym mniejsze prawdopodobieństwo sukcesu.
Użyj innego hasła dla każdego konta, witryny lub aplikacji, do której masz dostęp. I użyj menedżera haseł, aby je śledzić. Menedżer haseł szyfruje i przechowuje każde z Twoich haseł, umożliwiając łatwy dostęp do nich na wszystkich Twoich urządzeniach. Możesz go również użyć do wygenerowania losowych, bezpiecznych haseł .
3. Włącz uwierzytelnianie wieloskładnikowe
Aby dodać dodatkową warstwę zabezpieczeń do swoich kont, użyj uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA), które wymaga co najmniej dwóch czynników uwierzytelniania w celu uzyskania dostępu do systemu. Czynniki te mogą obejmować hasła, kody PIN, rozpoznawanie twarzy lub głosu, odciski palców, wiadomości SMS itp.
4. Zainwestuj w kluczowe technologie i najlepsze praktyki cyberbezpieczeństwa
Cyberprzestępcy mogą być dość wyrafinowani, co sprawia, że bezpieczeństwo jest ciągłym wyzwaniem. Zapoznaj siebie i swoich pracowników z najnowszymi zagrożeniami i najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego , takimi jak unikanie podejrzanych załączników do wiadomości e-mail i innych kampanii phishingowych.
Ludzie są często najsłabszym ogniwem udanych cyberataków. Osoby, które rozumieją kluczowe podstawy cyberbezpieczeństwa , mogą chronić siebie i firmę, dla której pracują.
Oto główne technologie i najlepsze praktyki w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, od których warto zacząć:
Zarządzanie tożsamością i dostępem (IAM).
Ta metodologia cyberbezpieczeństwa obejmuje jednokrotne logowanie (SSI), uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA) i uprzywilejowane konta użytkowników. IAM zapewnia organizacji lepszy wgląd w zagrożenia pojawiające się na urządzeniach, do których mają dostęp tylko cyfrowo.
Informacje o bezpieczeństwie i zarządzanie zdarzeniami (SIEM).
SIEM pomaga organizacjom badać, rozpoznawać i zapobiegać zagrożeniom cybernetycznym i lukom w zabezpieczeniach, zanim spowodują szkody. Sztuczna inteligencja (AI) jest obecnie szeroko stosowana w narzędziach SIEM, co pozwala zapobiegać zagrożeniom cyberbezpieczeństwa bez udziału człowieka.
Kompleksowe bezpieczeństwo danych
Platforma mająca na celu ochronę poufnych informacji w różnych środowiskach ma kluczowe znaczenie. Każda dobra platforma bezpieczeństwa danych będzie obejmować monitorowanie w czasie rzeczywistym pod kątem podatności i zagrożeń we wszystkich środowiskach, a także może tworzyć kopie zapasowe i szyfrować dane, aby zapobiec naruszeniom danych.
Automatyzacja w cyberbezpieczeństwie
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stały się integralną częścią poprawy cyberbezpieczeństwa. Automatyzacja może pomóc w wykrywaniu i klasyfikowaniu zagrożeń, automatycznym reagowaniu na zagrożenia i uwalnianiu zasobów ludzkich.
5. Zarządzaj cyberbezpieczeństwem od góry do dołu
National Cyber Security Alliance (NCSA) zaleca , aby kierownictwo firmy wzięło odpowiedzialność za przygotowanie się na nieuniknione cyberzagrożenia. NCSA doradza ocenę zagrożeń cyberbezpieczeństwa poprzez zidentyfikowanie trzech głównych obszarów:
- Najcenniejsze informacje lub dane organizacji, które wymagają ochrony
- Główne zagrożenia lub luki zagrażające cennym danym
- Prawdopodobne uszkodzenie danych lub firmy w przypadku naruszenia danych
Po zidentyfikowaniu tych obszarów rozważ wszelkie prawa i przepisy — takie jak RODO, HIPAA lub FISMA — które wpływają na sposób, w jaki Twoja firma gromadzi, przechowuje i udostępnia dane.
Samo zidentyfikowanie tych obszarów i stworzenie planu wykrywania i łagodzenia incydentów bezpieczeństwa znacznie poprawi cyberbezpieczeństwo Twojej organizacji.
6. Używaj zaufanego oprogramowania antywirusowego
Silne biznesowe oprogramowanie antywirusowe ochroni Twoją organizację przed różnymi zagrożeniami. Wykryje, zablokuje i usunie cyberzagrożenia — takie jak wirusy, złośliwe oprogramowanie i oprogramowanie ransomware — zanim wyrządzą jakiekolwiek szkody. Kompleksowy pakiet powinien również obejmować ochronę przed spamem i phishingiem, zaporę ogniową (Firewall) oraz ochronę przeglądania.
Korzystaj z proaktywnego biznesowego rozwiązania cyberbezpieczeństwa
Cyberzagrożenia nieustannie ewoluują, a twoja obrona również powinna. Dzięki Avast Business Hub masz pewność, że Twoje urządzenia biznesowe, dane i aplikacje są chronione w czasie rzeczywistym. Monitoruj zagrożenia za pomocą wbudowanego pulpitu nawigacyjnego i proaktywnie zabezpieczaj swoje urządzenia i oprogramowanie dzięki zautomatyzowanemu zarządzaniu poprawkami. Jest łatwy w użyciu i zoptymalizowany pod kątem wydajności biznesowej — rozpocznij bezpłatny okres próbny już teraz.