Kwestia cyberbezpieczeństwa stała się niezwykle kluczowa również i dla małych firm. Istnieje szereg kroków, które każda firma powinna koniecznie podjąć, by czuć się bezpiecznie w sieci.
Wraz ze wzrostem świadomości potencjalnych zagrożeń, zmienia się również sposób postrzegania cyberbezpieczeństwa. Według amerykańskiej Izby Handlowej (Chamber of Commerce) eksperci ds. bezpieczeństwa dzielą firmy na dwie grupy: „te, które padły ofiarą hakerów i wiedzą o tym oraz te, które również zostały zhakowane, ale jeszcze o tym nie wiedzą”.
Być może jest to opinia nieco przesadzona, ale dobrze podkreśla konieczność pilnego stworzenia zasad cyberbezpieczeństwa nawet dla małych firm. Według Amerykańskiej Izby Handlowej pytanie nie brzmi, czy podjąć takie działania, ale raczej, kiedy należałoby je wdrożyć w życie.
Cyberbezpieczeństwo dotyczy każdej firmy
Zarówno Stany Zjednoczone jak i Europa wybrały październik na miesiąc cyberbezpieczeństwa, aby podkreślić, jak bardzo ważna jest ta kwestia dla każdej firmy. Narodowy Instytut Standaryzacji i Technologii (NIST) jest jedną z rządowych organizacji zajmujących się kwestią bezpieczeństwa w sieci i we współpracy z Urzędem ds. małych przedsiębiorstw (SBE) i Federalnym Biurem Śledczym (FBI) wspiera i doradza małym firmom w kwestiach radzenia sobie z cyberprzestępstwami. Dodatkowo NITS pracuje obecnie nad raportem Bezpieczeństwo informacji w małych firmach: Podstawy, którego autorami są Richard Kissel i Hyunjeong Moon.
Kluczowe zabezpieczenia
Zasady cyberbezpieczeństwa nie działają na zasadzie wszystko albo nic. NIST całkiem słusznie zauważa, że odpowiednie środki bezpieczeństwa mogą być różne dla każdej z firm i nie każde przedsiębiorstwo będzie mogło szybko wdrożyć u siebie wszystkie możliwe zabezpieczenia. Jednocześnie eksperci wyodrębnili jednak pewną liczbę praktyk, dotyczących cyberbezpieczeństwa, które uznali za „absolutnie niezbędne” i zalecili, aby nawet najmniejsze firmy wdrożyły je u siebie w celu ochrony informacji, systemów oraz sieci.
Praktyki te obejmują:
- Zabezpieczenie informacji/systemów/sieci przed wirusami, programami szpiegującymi oraz złośliwym oprogramowaniem.
- Ochronę połączenia internetowego firmy.
- Instalację i aktywację zapór sieciowych (firewalls) na wszystkich systemach firmy.
- Uaktualnianie systemów operacyjnych i programów.
- Sporządzanie kopii zapasowych ważnych danych/informacji biznesowych.
- Szkolenie pracowników w zakresie podstawowych zasad bezpieczeństwa danych.
Jak ocenić potencjalne ryzyko?
Ocenę poziomu bezpieczeństwa firmy i potencjalnego ryzyka związanego z cyberprzestępstwami można rozpocząć przy pomocy bezpłatnego narzędzia AVG Small Business Security Healthcheck, które AVG Business udostępnia na swojej stronie internetowej. Przy pomocy tego narzędzia w ciągu kilku minut można stworzyć profil cyberbezpieczeństwa dla swojej firmy. Następnie może on zostać wykorzystany bezpośrednio w firmie lub przekazany dostawcy usług internetowych, który w oparciu o praktyki bezpieczeństwa panujące w danej firmie, zapewnia właściwe rozwiązania.
W większości przypadków eksperci ds. bezpieczeństwa, podobnie jak członkowie NIST, są zdania, że ochrona antywirusowa, ochrona przed złośliwym oprogramowaniem i instalacja zapór sieciowych to konieczne środki bezpieczeństwa. Bardzo łatwo można je podjąć przy użyciu takich programów jak: niedawno zaktualizowane AVG AntiVirus oraz AVG Internet Security firmy AVG Business.
Programy posiadają bardzo łatwy w obsłudze interfejs oraz automatyczne funkcje ochrony, a więc nie wymagają posiadania specjalistycznej wiedzy. Upewnienie się, że zainstalowano program antywirusowy oraz zapory sieciowe to pierwszy i najłatwiejszy krok, jaki każda firma powinna podjąć.
Plan cyberbezpieczeństwa dla każdego
Cyberbezpieczeństwo małych i średnich firm osiągnęło już prawie status misji, ale nie oznacza to, że konieczność zabezpieczania firmy ma negatywnie wpłynąć na jej zasoby, finanse czy działalność biznesową.
Firma AVG Business posiada sieć ponad 10,000 partnerów handlowych, aktywną społeczność użytkowników oraz na bieżąco aktualizowane rozwiązania programowe. To wszystko po to, by każda, nawet najmniejsza firma, mogła podjąć odpowiednie środki cyberbezpieczeństwa i nie obawiać się potencjalnych zagrożeń.
Jeśli twoja firma nie ma jeszcze planu cyberbezpieczeństwa, teraz jest najlepszy czas, aby o tym pomyśleć. A może była to pierwsza rzecz, od której rozpocząłeś działalność?
Źródło: //now.avg.com/addressing-cybersecurity-for-small-medium-businesses/
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. Sprawdź AVG antywirus dla firmy. Kompleksowa ochrona dla plików, przelewów i wszystkiego co najważniejsze w firmie.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!
Aktywne promowanie firmy przy pomocy reklamy Lublin to doskonały sposób na zjednanie sobie sporej liczby zadowolonych odbiorców. Zawsze trzeba troszczyć się o stosowną reklamę. https://reklama-lublin.pl/