Dzisiaj zajmiemy się pojęciem, które najbardziej kojarzone jest ze środowiskiem osób grających w gry na komputerach czy konsolach. Nie mniej jednak, samo określenie jest ważne wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z oglądaniem rzeczy w ruchu na ekranie.
Animacja, filmy, gify, gry, to tutaj ważny jest wskaźnik, którego skrót to FPS. Po rozwinięciu otrzymujemy Frames Per Second, czyli liczbę klatek na sekundę.
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Brzmi jak czarna magia?
Jeśli przypomniały się wam ciężkie czasy uczęszczania na lekcje fizyki, to możecie odetchnąć z ulgą. Nie będzie tak strasznie. Czemu klatki? Zaczęło się od pierwszych filmów, w których była taśma, a film był złożeniem kolejnych zdjęć uwiecznionych na klatkach właśnie.
Zatem FPS to miara, w której mówimy o pokazaniu pewnej ilości takich zdjęć w ciągu jednej sekundy. Jeśli wartość ta spadnie poniżej 15, to zobaczymy zjawisko nazwane klatkowaniem. Będziemy w stanie dosłownie zobaczyć kolejne zdjęcia, zamiast płynnego obrazu.
Jak FPSy wyglądają teraz w branży telewizyjnej i filmowej?
W przypadku telewizji w zależności od systemu nadawania oglądamy obraz w 24 klatkach na sekundę – NTSC lub 25 klatkach na sekundę – PAL oraz SECAM. Z kolei filmy nieme wyświetlane były w 16 FPSach.
Jak widzicie, wartości te nie urosły znacząco w stosunku do początków kina. Z ciekawostek warto napisać, że w kinie osiągnięto 48 klatek na sekundę po raz pierwszy przy premierze filmu Hobbit: Niezwykła podróż.
To co z tymi grami?
Tutaj mamy do czynienia z tematem rzeką. Jest to jedna z rzeczy, która powoduje wśród graczy olbrzymią kłótnię. Dzieje się tak, gdyż najnowsze konsole bardzo rzadko potrafią wyświetlić obraz w stałych 60 FPSach.
Zazwyczaj jest stabilnie przy 30 klatkach. Jest to powodem do drwin ze strony osób grających na komputerach, które mają otwartą architekturę i można dowolnie wymieniać w nich podzespoły, jednocześnie osiągając wartości powyżej 100 FPSów.
Jest też trzeci obóz, mówiący, że skoro telewizja wyświetlana jest w 25 klatach i nikt tego nie zauważa, to i w 30 FPSach można przyjemnie grać. Jednak tak jak wspominałem, jest to niekończąca się historia.
Podsumowanie
Czy liczba FPSów jest ważna? Jest! Jaka wartość jest minimalna do oglądania płynnego obrazu? 15 FPS. Oczywiście wszystko jest kwestią indywidualną. Tak jak rozróżnianie 30 i 60 klatek na sekundę.
Jeśli oglądacie telewizję lub filmy, to nie bardzo macie wybór, jeśli zaś gracie, to sprawdźcie na sobie czy wam przeszkadzają gry w 30 FPSach. Tradycyjnie, w razie pytań piszcie je w komentarzach.
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. AVG PC TuneUP najlepszy program do oczyszczania komputera. Masz już dość wolno działającego komputera? Dzięki temu programowi przywrócisz mu dawną formę.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!