Tworząc stronę internetową swojej nowopowstałej firmy lub zlecając modernizację starej strony, Klienci bardzo często skupiają się przede wszystkim na tym, że strona ma być ładna, ma robić dobre wrażenie wizualne, ma zawierać wszystkie przydatne informacje o firmie i jej ofercie. Jeżeli firma zleca tę usługę profesjonalistom, może liczyć na to, że poza treścią oraz stworzeniem ciekawego szablonu, zadbają oni o to, aby strona była użyteczna, czyli przyjazna użytkownikowi. Dlaczego jest to tak ważne?
Strona dla użytkownika, czy użytkownik dla strony?
Trafiając na niektóre witryny internetowe, mniej lub bardziej znanych firm czy marek, czasami można odnieść wrażenie, że strona jest artystycznym wyrazem twórcy, który w procesie tworzenia, dał ponieść się emocjom, robiąc tak zwaną sztukę dla sztuki. Co z tego, że strona jest ładna, ma piękną grafikę, kolorowe zdjęcia, nowoczesne animacje czy efekty, jeżeli wchodząc na nią, użytkownik po pierwsze, nie ma pojęcia co może tam znaleźć, po drugie poza walorami estetycznymi, nie wnosi niczego, co zatrzymałoby użytkownika na dłużej.
Tworząc firmową, profesjonalną stronę www, należy przede wszystkim uświadomić sobie, że ma to być strona dla użytkownika, co oznacza, że musi być mu przyjazna, odpowiadać na jego potrzeby, oraz uwzględniać jego procesy poznawcze. Oznacza to, że budowa strony, układ treści, zawartość landing page, kolorystyka, czcionka, i tak dalej musi być dopasowane do branży, specyfiki użytkownika — czyli potencjalnego klienta, a także trendów na rynku.
Badania użyteczności – ratunek dla zbłąkanych artystów
Badania użyteczności strony to niezbędne narzędzie dla tych firm, które dbają o swój wizerunek w sieci, skuteczność inwestycji na reklamę w Google, a także o pozytywny feedback użytkowników. Na czym polegają badania użyteczności strony? Aby zdobyć wiarygodne wyniki badań, trzeba wziąć pod uwagę różne aspekty, takie jak wyniki z Google Analytics, feedback od klientów, opinie pracowników, własna opinia.
Na tej podstawie jesteśmy w stanie dowiedzieć się np. czy strona jest czytelna, czy zawarte informacje napisane są zrozumiałym językiem tudzież czy sposób zakupów lub rejestracji (w przypadku sklepów internetowych) jest łatwy, czytelny i instynktowny. Ponadto dowiemy się czy treści zwarte na stronie odpowiadają na pytania klientów, czy znajdują tam pomocną, pożyteczną wiedzę, która zachęca ich do skorzystania z oferty oraz powrotu na stronę.
Mając taką wiedzę można szybko i skutecznie wprowadzić zmiany, dzięki którym poprawimy nie tylko obsługę klientów, wizerunek w sieci, ale także wzmocnimy ewentualne działania reklamowe prowadzone w Google Adwords, oraz pozycjonowanie strony.
Badania użyteczności są niezwykle ważne dlatego, że strona, która jest przyjazna użytkownikowi, jest intuicyjna, czytelna, łatwa w obsłudze i przede wszystkim zawiera pomocny i wartościowy kontent, zdecydowanie lepiej się pozycjonuje. Algorytmy Google szybciej ją wyszukują, a klienci chętniej wracają, tam, gdzie mogą nie tylko coś kupić, ale również dowiedzieć się czegoś użytecznego.