Poznanie oczekiwań i potrzeb użytkowników jest bardzo przydatne przy każdym projekcie. w przypadku usług i produktów cyfrowych takie działania nazywane są UX Research (User Experiences – doświadczenia użytkownika). To jeden z pierwszych etapów projektowania stron internetowych oraz aplikacji webowych.
Komu potrzebny jest UX?
Warto przeprowadzić badania UX przy planowaniu wyglądu strony lub aplikacji i rozmieszczenia funkcjonalności. Użytkownicy Internetu mają pewne przyzwyczajenia w zakresie sposobu obsługi komputera i urządzeń mobilnych. Mają pewne preferencje dotyczące layoutu użytkowanych przez nich aplikacji i stron.
Dobrze zaplanowany UX takiego miejsca może skłonić wielu użytkowników do częstych wizyt. To także sposób na zwiększenie konwersji – zachętę osób odwiedzających stronę do wykonania jakiejś akcji, na przykład zakupu produktu.
Poznanie potrzeb użytkowników poprzez badania UX przynosi więc korzyści nie tylko dla samych użytkowników,. To także sporo korzyści dla właściciela strony lub aplikacji.
W jaki sposób można przeprowadzić badania UX?
Istnieje kilka metod na poznanie potrzeb i oczekiwań przyszłych użytkowników danej usługi cyfrowej. Najbardziej typowe z nich to:
- rozmowa – wywiad z użytkownikiem;
- zadanie dla użytkownika – sprawdzenie, w jaki sposób postępuje, aby osiągnąć założony cel;
- przeprowadzenie ankiety, testu.
Podczas przeprowadzania badań można zastosować kilka z powyższych metod. Istotne jest, aby już podczas projektowania badania (sposobu przeprowadzenia, wyboru zadanych pytań) uwzględnić oczekiwania klienta i jego cel. Dla uzyskania lepszych wyników, które będą lepiej ilustrowały zachowanie przyszłych użytkowników strony lub aplikacji, warto dobrze wybrać grupę testową.
Powinny być to osoby o profilu zbliżonym do osób, które w przyszłości będą korzystać z danej strony. W przypadku niektórych metod przeprowadzania badań można z powodzeniem przeprowadzić je zdalnie. Im większa grupa osób biorących udział w badaniach, tym wyniki będą dokładniejsze.
Równie ważna jest późniejsza analiza otrzymanych wyników badań UX.
Badania UX bez angażowania osób trzecich
Wiele wniosków można także wyciągnąć bez przeprowadzania badań z udziałem grupy testowej lub kierowania pytań do obecnych użytkowników. Świetnym sposobem na poznanie zachowania obecnych użytkowników strony internetowej jest wykorzystanie możliwości, które ma administrator witryny. Chodzi między innymi o śledzenie ruchów myszki i tworzenie tak zwanej heatmapy. To przedstawienie za pomocą kolorów miejsc, w których użytkownicy najczęściej klikają. Dzięki niemu można w lepszy sposób rozmieścić elementy w ramach całej strony, na przykład przesunąć rzadko używane funkcjonalności niżej.
Analiza statystyk także jest dobrą praktyką, która pozwala na optymalizację strony internetowej lub aplikacji. Dodatkowo, można co pewien czas przeprowadzać testy A/B, co pozwoli na sprawdzanie pewnych rozwiązań w praktyce.
Opracowanie merytoryczne we współpracy z Waynet – Badania UX – https://waynet.pl/uslugi/projektowanie-i-badania-ux/
Artykuł partnera