Czy zdarzyło Ci się kiedyś usunąć z dysku rodzinne zdjęcia z wakacji, aby chwilę później uświadomić sobie, że jednak NIE MASZ ich już na swoim aparacie? Jeśli nie, to zapewne należysz do 5% osób, które dbają o swój wirtualny dobytek i możesz odpuścić sobie dalszą lekturę tego artykułu. Mimo wszystko sprawdź, o to jest solidny backup.
Zakładam jednak, że znajdujesz się w przeważającej większości i problem „przypadkowego” usunięcia obrazów, filmów czy muzyki na pewno Ci się kiedyś przytrafił.
Sposobów na utratę wartościowych bajtów z Twojego komputera, czy telefonu jest mnóstwo – poczynając od zalania urządzenia wodą, uszkodzenia dysku, a kończąc na wirusach i szkodliwych programach atakujących Twój system. Statystyki mówią, że najczęstszą przyczyną utraty danych są uszkodzenia mechaniczne i błędy w oprogramowaniu. Jednak niezależnie od okoliczności, rezultat pozostaje dla użytkownika zawsze tak samo przygnębiający.
Chroń swoje dane!
Najpewniejszym sposobem na zabezpieczenie się przed niepożądaną utratą danych jest regularne tworzenie kopii zapasowych (czyli tzw. backup’ów). Warto wiedzieć, że nie jest konieczne kopiowanie wszystkich plików znajdujących się na dysku – bez obaw pominąć można pliki Windows’a oraz wszelkie programy. Poniższa lista przedstawia to, czego nie może zabraknąć w poprawnie wykonanej kopii zapasowej:
1) Dokumenty
Czyli wszystkie pliki domyślnie zapisywane w folderze „Moje dokumenty” tworzone przez programy do edycji dokumentów tekstowych. Na pewno nie powinno zabraknąć tutaj plików z rozszerzeniem DOC, DOCX, RTF, ODT i PDF.
2) Zdjęcia
Często zajmują najwięcej miejsca, ale na wspomnieniach nie warto oszczędzać. Domyślnie zdjęcia będą zapisywane w folderze „Moje obrazy”, jednak niektóre programy (np. Kodak EasyShare) przechowują je w innych nietypowych lokalizacjach.
3) Muzyka
Jeśli posiadasz bogatą kolekcję utworów na pewno pamiętasz, jak wiele trudu i czasu musiałeś poświęcić, aby skompletować je wszystkie. Upewnij się, że nie będziesz musiał przechodzić przez ten proces ponownie.
4) Filmy
Składać się na nie będą wszelkie nagrania oraz pliki wideo. Nie tylko te wakacyjne, ale także filmy szkoleniowe i inne animacje utworzone na potrzeby Twojej firmy (jeśli takie posiadasz).
5) Pliki Pulpitu
Przechowywanie danych na pulpicie generalnie nie należy do najlepszych przyzwyczajeń. Oprócz tego, że pliki takie są bardzo łatwo dostępne dla osób niepożądanych, to tworzą one również niepotrzebny bałagan i mogą obniżyć wydajność komputera. Jeśli jednak posiadasz tam ważne informacje, nie zapomnij dołączyć ich do swojego backup’u.
6) Dane przeglądarki
Przypomnę, że ulubione strony, zakładki, historia pobierania i wyszukiwania, ustawienia, a także dodatki to pliki, które również znajdują się gdzieś na Twoim dysku. Często pomijane przy tworzeniu kopii zapasowych, a jednak znacznie ułatwiające proces przywracania funkcjonalności systemu po awarii.
7) Email
Chodzi tutaj o wiadomości email, pliki email, kontakty, podpisy itp. Jeśli używasz Outlook’a lub Thunderbird’a wszystkie te elementy wraz z Twoim kalendarzem oraz notatkami zawarte są w jednym pliku. Lokalizacja pliku jest zmienna w zależności od używanej wersji programu.
8) Księgowość
Jeśli prowadzisz firmę, zadbaj o to, aby program, którego używasz do prowadzenia działalności zapisywał wszystkie dane w wygodnej i znanej Ci lokalizacji.
Chcesz dowiedzieć się jak zwiększyć niezawodność kopii zapasowych? Koniecznie przeczytaj o tym w kolejnym artykule i przekonaj się, że im częściej kopiujesz tym lepiej śpisz! Jeśli masz przemyślenia na temat tego czym jest backup – zostaw komentarz ;-)!
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. Zobacz AVAST Business Antivirus – antywirus dla małej firmy. Zaufało nam już 700 tysięcy firm.
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!