Wyobraź sobie taką sytuację… Jesteś szefem prężnie działającego biznesu. Przychodzisz rano do firmy, włączasz komputer i wtedy okazuje się, że masz zakodowany cały dysk. Pliki, maile, zdjęcia, dokumenty – wszystko. To samo jest na komputerach twoich pracowników. Haker żąda okupu za ich odszyfrowanie, a klienci już czekają na faktury, dzwonią co z ich zleceniem, produkcja nie wie co ma robić…
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Taka sytuacja to nie science fiction. Wykorzystanie ransomware, czyli złośliwego oprogramowania szyfrującego, to jeden z najczęstszych rodzajów cyberataków w zeszłym roku. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?
- Możesz zapłacić okup, ale to nie daje gwarancji, że odzyskasz pliki. Hakerom nie chodzi o uczciwość – oni chcą na tym zarobić.
- Możesz również wyczyścić dysk z ransomware, wgrać pliki z kopii zapasowej i spokojnie pracować dalej. Pod warunkiem że ją masz…
Dlaczego warto robić backup poczty?
Chyba żadna firma nie wyobraża sobie dzisiaj funkcjonowania bez poczty elektronicznej. Każda, nawet najdrobniejsza jej awaria, dezorganizuje pracę wielu działów.
O ile wielu pracodawców zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa jakie niesie utrata plików związanych z działalnością firmy (takich jak np. umowy czy projekty graficzne), o tyle o mailach mało kto myśli. A przecież zawartość skrzynki odbiorczej można stracić przypadkowo, w zaledwie kilka sekund! Jak?
- Skasowanie maila lub folderu. Wystarczy chwila nieuwagi, nietrafione kliknięcie, by cały folder z korespondencją zniknął ze skrzynki odbiorczej. Wiele firm ma ustawione serwery pocztowe na automatyczne usuwanie maili pobranych na komputer, by oszczędzać miejsce. Gdy wiadomości znikną z dysku nie ma ich skąd przywrócić.
- Awaria serwerów pocztowych. Nawet jeżeli maile pozostają na serwerze, również i tam nie są w 100% bezpieczne. Wystarczy przepięcie w sieci elektrycznej, błąd zapisu lub uszkodzenie plików. Efekt? Taki sam jak powyżej.
- Ransomware, złośliwe oprogramowanie, włamanie na serwery. Niewłaściwy mail otwarty przez pracownika potrafi zrobić niemałe zamieszanie w całej sieci. Przez taki błąd można stracić wszystkie dane z dysku, łącznie z całą korespondencją z klientami.
Każda taka awaria to wymierne straty finansowe oraz rysa na wizerunku rzetelnej firmy. Dlatego też skrzynka odbiorcza także musi być regularnie backupowana, najlepiej na zewnętrznym nośniku. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie z tego sprawę, szukając optymalnych rozwiązań dla swoich firm.
Jak się uchronić przed utratą maili?
Usługi backupowania poczty nie muszą być drogie i trudne do wdrożenia. Wiele firm hostingowych oferuje je jako opcję dodatkową przy zakupie innych produktów. Ciekawą propozycję ma m.in. home.pl, proponując dwie wersje do wyboru.
- Dropsuite Email Backup doskonale sprawdza się w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych. Daje możliwość zapisywania i przechowywania kopii zapasowych jednej skrzynki (bez limitu miejsca).
- Dropsuite Basic Backup jest rozwiązaniem dla firm zatrudniających pracowników. Ma limit miejsca, ale pozwala tworzyć kopie zapasowe dowolnej liczby skrzynek pocztowych.
Koszty tworzenia kopii zapasowej w chmurze nie są wysokie, ale z pewnością warte poniesienia. Bezpieczeństwo informatyczne firmy, święty spokój oraz wysoka renoma wśród klientów są bowiem bezcenne.
Artykuł zewnętrzny
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!