Anchor link, zwany też kotwicą lub zakotwiczeniem linku, to specjalny tekst, który opisuje odnośnik. Służy zarówno ludziom, jak i robotom indeksującym, informując o zawartości, do której przekierowuje. Może mieć duże znaczenie dla pozycjonowania witryny, ale rządzi się też swoimi prawami. Oto najważniejsze informacje, które warto wiedzieć o tzw. anchorach.
Spis treści
- Czym jest anchor link?
- Najważniejsze funkcje anchor linków
- Dlaczego niektóre anchor linki nie są widoczne w Google Analytics?
- Anchor link – podsumowanie
Czym jest anchor link?
Anchor link składa się z tekstu i adresu, czyli linku przekierowującego w wybrane miejsce w sieci Internet. Dzięki takiej konstrukcji na stronach internetowych nie trzeba wklejać skomplikowanych odnośników, gdyż są one zaszyte w wybranym tekście. Anchor tekst jest zazwyczaj wyróżniony pogrubieniem i/lub innym kolorem tekstu. Dzięki temu łatwo go rozpoznać.
Anchor link może być przekierowaniem do wybranej podstrony. Dla przykładu ten anchor przekieruje w nowym oknie do rankingu najlepszych programów do optymalizacji Androida. Natomiast ten anchor różniący się jedynie adresem URL przeniesie użytkownika do tego samego rankingu, ale już do konkretnej sekcji podstrony.
Anchor linki zaszyte w tekście mogą też mieć inne zadanie. Nie muszą nawet przenosić do innej strony internetowej. Ich kliknięcie może np. wywołać pobieranie pliku, uruchomienie programu pocztowego w celu napisania e-maila pod konkretny adres lub przeniesienia do innej sekcji podstrony. W naszym serwisie, także w tym artykule, korzystamy ze spisów treści, które są niczym innym, jak anchorami przenoszącymi do danej sekcji podstrony.
Po najechaniu kursorem na anchor link w lewym dolnym rogu przeglądarki wyświetli się informacja, gdzie dokładnie on przekierowuje lub jaką akcję wywoła.
„
Kliknięcie anchor linka nie musi przenosić do innej strony. Może wywołać pobieranie pliku czy uruchomienie programu pocztowego.
Najważniejsze funkcje anchor linków
Anchor linki pełnią kilka ważnych funkcji. To przede wszystkim ułatwienie dla użytkowników stron internetowych. Dzięki nim witryny wyglądają schludniej, są bardziej intuicyjne i w łatwy sposób przenoszą do innych treści, poprawiając nawigację. Często też zachęcają do wykonania danej akcji i są wskazówką dla internautów.
To również bardzo istotna informacja dla robotów indeksujących. Umożliwiają one odnalezienie się algorytmom pozycjonującym w strukturze witryny i za pomocą słów kluczowych informują, co dokładnie zawiera odnośnik.
Anchor linki są więc bardzo chętnie wykorzystywane do linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, które poprawia pozycję witryny w wyszukiwarkach. Oczywiście to tylko jedna z wielu składowych skutecznego pozycjonowania, lecz nie warto jej pomijać.
Dlaczego niektóre anchor linki nie są widoczne w Google Analytics?
Jak już wspomnieliśmy, anchor linki są wykorzystywane m.in. do pozycjonowania witryn. Może się jednak zdarzyć, że nie będą one brane pod uwagę przez roboty indeksujące Google i nie będą widoczne w panelu Google Analytics. Dlaczego tak się dzieje?
Wszystko zależy od konstrukcji linka. Jeśli oprócz odnośnika opisuje go też parametr poprzedzony np. znakiem #, Google weźmie pod uwagę tylko główny link.
Dzieje się tak np. w przypadku odnośników przenoszących do konkretnej sekcji witryny. Anchor link odsyłający do programu AVG TuneUp w naszym rankingu będzie wyglądać tak:
https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida/#2-avg-tuneup
Google w indeksowaniu pominie jednak parametr wskazujący na konkretną sekcję i zaindeksuje wyłącznie główny artykuł, czyli:
https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida
Z tego względu sprawdzając pozycję dla
https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida/#2-avg-tuneup
w panelu Google Analytics nie uzyskamy żadnych danych.
W podobny sposób są traktowane inne parametry często dodawane do linków. Mowa m.in. o UTM-ach, które służą marketerom do zaszywania w linkach dodatkowych informacji. Dzięki nim mogą wiedzieć, z jakiej witryny nastąpiło przekierowanie lub z jakiej kampanii pozyskany został klient. Atrybuty te są widoczne w Google Analytics, by ułatwić mierzalność prowadzonych akcji marketingowych.
Choć tego typu odnośniki są niezwykle przydatne, Google nie indeksuje ich w swojej wyszukiwarce wraz z dodatkowymi atrybutami. Bierze pod uwagę wyłącznie link główny.
Anchor link – podsumowanie
Anchor linki są bardzo ważnym elementem każdej strony internetowej. Poprawiają nawigację, są wskazówką dla użytkowników i przede wszystkim pozytywnie wpływają na pozycjonowanie. Warto jednak pamiętać, że dodatkowe atrybuty odnośników nie są indeksowane przez Google, więc takie linki nie zawsze będą widoczne w Google Analytics.
Nazwa anchora | Opis | Przykład |
EMA | Exact match anchor zakłada wykorzystanie w tekście wyłącznie fraz kluczowych. | Programy do optymalizacji Androida |
Partial match | Partial match oprócz frazy kluczowej zawiera też inne słowa. Często nazywany jest też long tail anchorem. | Sprawdź ranking najlepszych programy do optymalizacji Androida |
CTA/Zero match | Nazywany też zero match anchor. To treść nakłaniającą do działania, która nie zawiera słów kluczowych. | Dowiedz się więcej |
Czysty link | Anchor może też być czystym linkiem, ale dostępnym w klikalnej formie. | https://trybawaryjny.pl/najlepsze-programy-do-optymalizacji-androida/ |
Brandowy | Zawiera nazwę firmy lub strony internetowej. Niekiedy stosuje się też w nim słowa kluczowe. | trybawaryjny.pl |
Obraz | Anchor może też być obrazem. Jego kliknięcie spowoduje przeniesienie na konkretną stronę internetową. | |
Przenoszący do sekcji | Może być każdym z powyższych anchorów z tabeli, ale dodatkowo przenosi do konkretnej sekcji na stronie internetowej. | AVG TuneUp |
Źródło zdjęć: depositphotos.com
W sumie linki w takiej formie są mi znane, bo występują wszędzie w internecie, ale nigdy nie sądziłem, że jest ich aż tyle rodzajów. Przydatne są szczególnie te, które odsyłają do konkretnego fragmentu tekstu.