Współpraca zdalna z software house’m – na co zwrócić uwagę?

0

Outsourcing jest obecnie coraz popularniejszą formą współpracy – nic więc dziwnego, że decyduje się na nią coraz więcej firm. Razem z ogromną ilością zalet w jego kontekście mogą również pojawić się wątpliwości, wynikające najczęściej z ogólnie rozumianej niepewności oraz braku doświadczenia. Wielu przedsiębiorców obawia się bowiem, że wykonywanie obowiązków w takim trybie może być zbyt ryzykowne, a komunikacja i nadzór obowiązków – zbyt obciążający. Warto nadmienić, że praca zdalna, która obecnie jest standardem również na polskim rynku, nieco różni się w przypadku projektów informatycznych. Dlatego też, jeśli planujesz współpracę z software house’m powinieneś zwrócić uwagę na poniższe, kluczowe elementy. To dzięki nim zwiększysz prawdopodobieństwo powodzenia projektu. Podstawą jest oczywiście doświadczony i zaangażowany partner, który sprawi, że praca będzie posuwała się do przodu i zgodnie z harmonogramem.

Spis Treści
Zwiń
Rozwiń

Komunikacja to podstawa

Współpraca z software house’m powinna bazować na systematycznej komunikacji, której celem jest m.in. informowanie o postępie oraz pojawiających się problemach i wyzwaniach. Na przykładzie Studio Software – ważne jest, aby Twój docelowy partner IT był otwarty na feedback i regularne spotkania, które służą nie tylko nadzorowaniu, ale także rozplanowaniu kolejnych kroków. Wybierając więc software house upewnij się, że ten posiada doświadczenie w prowadzeniu podobnych projektów i korzysta z narzędzi, które mają za zadanie usprawnić cały proces komunikacyjny.

Wśród tych najczęściej używanych, wymienia się:

  • Trello – narzędzie, które umożliwia sprawną organizację pracy i poszczególnych tasków. Dzięki tworzonym kartom możesz przypisywać obowiązki poszczególnym członkom zespołu, budować listę „do zrobienia” i nadzorować poszczególne ich etapy. Narzędzie pozwala na wymianę plików, komentarzy i opinii, informując zaangażowany zespół o m.in. zbliżających się terminach.
  • Slack – komunikator online, umożliwiający organizację rozmów wewnątrz i na zewnątrz firmy. Narzędzie pozwala na wymianę opinii i stały kontakt z klientami, tworząc m.in. osobne, tematyczne pokoje, w których uczestniczą członkowie projektu.
  • Jira – narzędzie umożliwiające zarządzanie projektami i kontrolowanie zrealizowanych dotychczasowych etapów. Jira umożliwia m.in. planowanie, śledzenie procesu tworzenia oraz wdrażania oprogramowania.
  • Dysk Google – miejsce wymiany i udostępnienia przestrzeni na dysku, dzięki któremu można pobierać, przekazywać i edytować poszczególne, udostępnione pliki.

Sposób pracy zespołu software house

Miarą udanej współpracy jest efekt, który powinien iść w parze z odpowiednim „flow” pomiędzy klientem, a software housem. Poczucie, że docelowa współpraca będzie przebiegała zgodnie z wartościami i oczekiwaniami jest niezwykle ważną kwestią – zwłaszcza, jeśli dotychczasowe doświadczenie obarczone było dużym rozczarowaniem.

Przed rozpoczęciem prac projektowych ważne jest, aby poznać swojego docelowego partnera. Niezwykle pomocne są pierwsze spotkania, na których obie strony mogą uzgodnić sposób pracy, jej etapy i zbudować plan działania. Na tym etapie możesz już wyciągnąć pierwsze wnioski, dowiedzieć się jaką rolę będziesz odgrywać w procesie oraz poznasz stawiane wymagania.

Doskonałym sposobem na poznanie systemu pracy jest udział w tzw. warsztatach produktowych (te są szczególnie zalecane, gdy np. chcesz przeanalizować działanie aplikacji webowej). Podczas nich zidentyfikujesz także ewentualne problemy, dowiesz się jak przełożyć pomysł na wymagania techniczne i skonsultujesz rozwiązania ze specjalistami. Studio Software wypracowało autorski model warsztatów z wykorzystaniem sprawdzonych i popularnych, technik takich jak Event Storming, Design Sprint, czy Product Discovery.

Zaangażowanie podstawą udanego projektu

Współpraca na odległość wymaga Twojego zaangażowania w projekt, którego musisz być integralną częścią. Niezwykle ważne jest, aby obserwować, czy wybrany software house jest otwarty na spotkania, podczas których możliwe jest omawianie projektu i dawanie bieżącego feedbacku. 

Pamiętaj, że transparenty kontakt, regularne spotkania i wymiana spostrzeżeń są kluczowe pod kątem terminowej i efektywnej współpracy.

Project Management w duchu Agile

Niejeden doświadczony software house działa w sprawdzonym, stosowanym na dużą skalę duchu Agile. Podejście to – w dużym uproszczeniu – umożliwia m.in. stały dostęp do informacji zwrotnych, które określają potrzeby klienta. Ponadto podejście ta sprawia, że wszyscy ponoszą odpowiedzialność za projekt, co z kolei pozwala utrzymywać wysoki poziom motywacji. Wśród największych zalet Agile wymienia się m.in. większe partnerstwo, intratne podejście do pracy, ogromną elastyczność. Wszystko to opiera się na relacji, zakładającej, że klient jest partnerem – intratną częścią projektu, a nie tylko zleceniodawcą. Dzięki takiemu podejściu możemy rozwiązać wiele problemów projektowych, utrzymując przy tym najwyższą jakość tworzonego produktu.

System pracy w duchu Agile jest przejrzysty, spotkania są podzielone na etapy i co ważne – każdy zna swoją rolę w zespole, który jest skrojony i dostosowany do potrzeb klienta.  Dzięki regularnym informacjom zwrotnym tworzony projekt jest na bieżąco modyfikowany, a finalny produkt spełnia stawiane oczekiwania.

Transparentność

Udana współpraca często bazuje na sukcesywnym komunikowaniu o podjętej realizacji. Wybrany software house powinien więc informować Cię o postępach prac, np. za pomocą Slacka czy video-konferencji. Bezpośrednie sygnalizowanie pojawiający się problemów i przeszkód pozwoli Ci nadzorować prace nad projektem, dzięki czemu od początku do końca będziesz „trzymać rękę na pulsie”.

Nie bój się więc poprosić wybrany software house o dzielenie się szczegółami, wyzwaniami projektowymi, a także potencjalnym ryzykiem, które jest związane z obranym procesem. Jako partner masz prawo wiedzieć o następnych krokach i celach, które mają kluczowe znaczenie w kontekście realizowanego projektu.  Im więcej szczegółów poznasz, tym większą kontrolę obierzesz nad projektem IT.

Masz pytania? Chciałbyś coś dodać? Zostaw komentarz poniżej!


Artykuł sponsorowany

Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. Poznaj AVAST Business Antivirus antywirus dla biznesu. Wysoko oceniany i nagradzany program do pełnej ochrony firmy.

Avast | AVG


Oceń artykuł
[Głosów: 0 Średnia: 0]

Podobał Ci się ten artykuł?

Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!

Prowadzisz małą lub średnią firmę?

Pobierz Darmowy Ebook - Bezpieczna firma z AVG, który pomoże Ci zwiększyć bezpieczeństwo biznesu, zaoszczędzić czas oraz pieniądze.

Znajdziesz w nim ponad 30 konkretnych artykułów, dzięki którym dowiesz jak się jak szybko i łatwo, za pomocą darmowych narzędzi zadbać o takie rzeczy jak: polityka bezpiecznych haseł, backup cennych danych, blokowanie portów USB, korzystanie z pulpitu zdalnego, awaryjne odzyskiwanie danych... i wiele, wiele więcej!

Pobierz e-book teraz!

O Autorze

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Podobał Ci się ten tekst? Dołącz do nas na Facebooku i nie przegap NOWYCH artykułów!
Polub AVG na Facebooku