Kto nie zna wroga, czasem odniesie zwycięstwo, a innym razem zostanie pokonany – mawiał chiński myśliciel Sun Zi. Choć jego słowa dotyczyły strategii wojennej, z powodzeniem można je przenieść na inne dziedziny życia, takie jak np. prowadzenie własnego biznesu. Poznanie konkurencji i jej działań to nie tylko świadomość, z kim rywalizujemy, ale także wskazówka, gdzie można zintensyfikować działania. Jak wykonać dobrą analizę konkurencji? Podpowiadamy.
Spis treści
- Analiza konkurencji – po co ją robić?
- Analiza konkurencji na kilka sposobów
- Skorzystaj z pomocy agencji
Analiza konkurencji – po co ją robić?
Przeprowadzenie badania konkurencji jest ważnym elementem zarówno już funkcjonującego przedsiębiorstwa, jak i tego, które planuje swoje pierwsze kroki. Sprawi ono, że lepiej poznasz działania najważniejszych rywali. Dowiesz się, jak prowadzą biznes, jaki mają zasięg, na czym się skupiają i kim jest ich modelowy klient. Przeanalizujesz też popełnione błędy, by samemu się ich ustrzec.
Na podstawie tych informacji możesz zaplanować swoje działania i zbudować lepszą strategię biznesową, która zminimalizuje ryzyko charakterystycznych dla Twojej branży błędów. Uwzględnisz w niej skuteczne metody pozyskiwania klientów, co ma szczególne znaczenie np. w branży e-commerce.
„
Na podstawie informacji z analizy konkurencji można zaplanować działania firmy i zbudować lepszą strategię biznesową.
Analiza konkurencji na kilka sposobów
Sposobów analizy konkurencji jest wiele. Ważne, aby nie polegać wyłącznie na jednym z nich. Dopiero połączone wyniki kilku metod dadzą wiarygodny obraz branży. Do najpopularniejszych sposobów zaliczamy m.in.:
- Analiza już dostępnych danych – etap ten znany jest też jako tzw. desk research. To nic innego, jak zebranie i przeanalizowanie już dostępnych informacji z publicznych raportów i badań. Warto też prześledzić witryny internetowe czy oferty konkurencji.
- Badania marketingowe – warto też zaczerpnąć informacji od uczestników rynku i klientów. Badania marketingowe, np. w formie internetowych ankiet czy pogłębionego wywiadu z klientem, to źródło cennych danych do analizy. Można je zlecić np. specjalizującej się w tym agencji.
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
- Tajemniczy klient – skuteczną formą jest też tzw. mystery shopping, w którym wcielamy się w klienta konkurencji i sprawdzamy, jakie doświadczenie zakupowe oferują inne firmy z branży. Metoda najczęściej polega na dokonaniu zakupu, ale np. w e-commerce może się sprowadzać do weryfikacji ścieżki zakupowej klienta.
Skorzystaj z pomocy agencji
Przeprowadzenie skutecznej analizy konkurencji to zadanie trudne i czasochłonne. Nie warto jednak z niej rezygnować. Jeśli nie możemy się nią zająć we własnym zakresie, warto skorzystać z pomocy wyspecjalizowanej agencji. Przykładowo agencja e-commerce https://harbingers.io/ korzysta z autorskiego systemu Marketing Data Engine, który łączy dane z kilkudziesięciu źródeł. Gwarantuje więc wysoką precyzję działań i wyniki, które można przekuć w sukces.


Artykuł sponsorowany.