Planujesz opublikować swojego bloga? A może chcesz uruchomić stronę-wizytówkę swojej firmy? Nawet jeżeli nie planujesz tworzyć strony samodzielnie, musisz wiedzieć np. czym jest domena, hosting czy CMS. Bez tych informacji ani rusz! 🙂
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Nie musisz znać podstaw webmasteringu i umieć odnajdywać się w takiej terminologii, żeby mieć porządną stronę internetową. Jednak zanim zlecisz zrobienie takiej witryny specjaliście, koniecznie zapoznaj się z podstawowymi informacjami dotyczącymi tej tematyki. Podstawowy know-how pozwoli Ci mniej więcej określić, z jakimi etapami i elementami wiąże się nie tylko stworzenie strony, ale także jej administrowanie.
W tym poradniku przedstawię Ci najważniejsze informacje dotyczące powstawania strony internetowej. Postaram się opisać to, w jak najbardziej przystępnej formie. Liczę, że dzięki temu będzie Ci się łatwiej porozumieć z osobą lub firmą, która przygotuje dla Ciebie witrynę. Zaczynajmy!
Spis treści
- Domena – czyli adres Twojej strony
- Hosting – czyli miejsce, w którym są pliki strony
- Administrowanie stroną – czyli jak aktualizować treści?
- Nawigacja i układ treści – czyli podstawy UX
- Responsywność – czyli pamiętaj o komórkach
- SEO – czyli widoczność dla wyszukiwarek
- Podsumowanie

Domena – czyli adres Twojej strony
Gdy myślisz o stronie internetowej, co przychodzi Ci pierwsze do głowy? Jestem przekonany, że wiele osób w tym miejscu pomyśli o adresie, który rozpoczyna się od www. W bardzo dużym uproszczeniu: to, co znajduje się po tych 3 literach jest właśnie domeną. Po nazwie domeny występuje jej rozszerzenie, które może być m.in. narodowe (np. *.pl), globalne (np. *.com), funkcjonalne (np. *.edu.pl) oraz regionalne (np. *.waw.pl).
Wybór domeny to jeden z pierwszych kroków podczas publikowania strony. W końcu określa ona nie tylko sam adres, ale także (bardzo często) także nazwę danej witryny. Koszt rejestracji domeny może być różny w zależności od atrakcyjności nazwy czy też rozszerzenia. Domenę rezerwuje się na dany okres (najczęściej jeden rok), po czym konieczne jest jej przedłużenie.
W serwisach umożliwiających rejestrację domeny możesz wpisać nazwę, którą chcesz zarejestrować, a od razu otrzymasz informacje o możliwości jej rejestracji w różnych rozszerzeniach. Pamiętaj, że w takich sytuacjach najczęściej podawana jest wyłącznie cena za pierwszy rok. Przed dokonaniem zakupu, dowiedz się, ile będzie trzeba zapłacić za przedłużenie domeny w kolejnych okresach rozliczeniowych.
Domena służy tylko do identyfikacji strony internetowej. Nie zawiera ona żadnych treści, grafik czy innych plików – jest formą etykiety. Sama strona internetowa musi zostać umieszczona na serwerze, który jest stale podłączony do sieci. Po wpisaniu adresu strony w przeglądarce internetowej, użytkownik jest przekierowany do plików znajdujących się na tym serwerze.

Hosting – czyli miejsce, w którym są pliki strony
Serwer, o którym mowa, nazywany jest także hostingiem. To właśnie na nim przetrzymywane są wszystkie pliki potrzebne do uruchomienia strony internetowej. To także w tym miejscu przechowuje się bazy danych, w których zawarte są informacje wyświetlane na witrynach.
Jak się zapewne domyślasz – hosting odgrywa bardzo istotną rolę. Jeżeli będzie awaryjny, to strona internetowa może być często niedostępna dla odwiedzających. Gdy będzie mieć niewystarczające parametry, to może doprowadzić do wolnego ładowania strony, a nawet do wyświetlenia się błędu podczas jej uruchamiania. A jeżeli będzie niedostatecznie zabezpieczony, to Twoja strona może stać się siedliskiem dla wirusów. Rozumiesz, powagę sytuacji, prawda? 🙂
W związku z tym wybór hostingu jest bardzo ważny dla poprawnego funkcjonowania strony. Firmy oferujące tego typu usługi, żeby przykuć uwagę odwiedzającego, eksponują przede wszystkim oferowaną pojemność pakietu hostingowego. Prawda jest jednak taka, że czynnik ten ma drugorzędne znaczenie. Dlaczego?
Prosta strona internetowa rzadko kiedy wymaga więcej niż kilkaset megabajtów. W związku z tym – o ile nie planujesz rozbudowanej multimedialnej strony lub sklepu internetowego z dziesiątkami tysięcy produktów – raczej nie będziesz potrzebować pojemności na poziomie kilkuset gigabajtów. Na początek wystarczą nawet 5-10 GB (pamiętaj, że na hostingu przechowywana jest także poczta elektroniczna).
Zamiast tego skup się na innych czynnikach, które są o wiele istotniejsze dla funkcjonowania Twojej strony.
Zwróć szczególną uwagę na:
rodzaj dysku twardego – jeżeli zależy Ci na szybkości, zdecyduj się na typ dysku SSD NVMe lub chociaż SSD. Są one nawet kilkanaście razy szybsze od klasycznych dysków talerzowych typu HDD.
procesor i pamięć operacyjną – podobnie jak w przypadku wyboru komputera, także przy serwerze sprawdź te parametry mające wpływ na szybkość i przepustowość. Wybierz hosting oferujący przynajmniej 1 GHz (lub 1 rdzeń) procesora oraz przynajmniej 1 GB pamięci RAM.
limity transferu – transfer strony internetowej odnosi się do wszystkich przesyłów plików związanych z hostingiem. Wlicza się w to zarówno przesyłanie, jak i pobieranie plików z serwera i odwiedzanie stron przez użytkowników. Zadbaj o to, aby limit ten nie był na zbyt niskim poziomie, bo mogłoby to doprowadzić do zablokowania usługi. Zdecyduj się na transfer na poziomie przynajmniej 200 GB miesięcznie, jednak najlepszy będzie brak limitu.
certyfikat SSL – zielona kłódka przy pasku adresu to nie tylko informacja o tym, że strona jest bezpieczna. To także sygnał dla wyszukiwarki, że ze stroną jest wszystko w porządku. Poza tym – to gwarancja, że strona nie wyświetli ostrzeżenia o niebezpieczeństwie dla odwiedzającego. Wybierając hosting, zdecyduj się na taki pakiet, który oferuje darmową wersję certyfikatu. Po co płacić za coś, co może być darmowe?
To tylko kilka czynników, o których warto pamiętać przy wyborze hostingu. W tym poradniku hostingowym znajdziesz ich znacznie więcej. Miej je z tyłu głowy, a Twoja strona będzie w dobrych rękach.

Administrowanie stroną – czyli jak aktualizować treści?
Masz już wybraną domenę i wiesz, jaki hosting wybrać. Pozostaje kwestia… w jaki sposób zamierzasz aktualizować informacje na stronie internetowej? Przecież wprowadzanie zmian bezpośrednio w kodzie źródłowym stronie jest mozolne i wymaga sporej wiedzy. Dlatego właśnie stosuje się systemy CMS.
CMS to skrót od Content Management System, co oznacza system zarządzania treścią. To właśnie dzięki takiej platformie jesteś w stanie dodawać informacje lub modyfikować wygląd strony internetowej bez ingerencji w kod źródłowy. Jeżeli zamierzasz prowadzić bloga, sklep internetowy czy stronę firmy, wszystkie potrzebne zmiany będziesz wprowadzać właśnie za pośrednictwem takiego systemu.
System zarządzania treścią musi być intuicyjny, żeby dało się w nim wygodnie wprowadzać informacje bez znajomości kodowania. Musi być odpowiednio zabezpieczony, żeby żadna osoba z zewnątrz nie wprowadziła nieautoryzowanych zmian na Twojej stronie.
Jakie są systemy CMS? Do najpopularniejszych systemów w Polsce należą:
WordPress
Joomla
Drupal
Jeżeli zlecasz stworzenie strony internetowej firmie lub agencji, mogą oni zaproponować także stworzenie autorskiego systemu. Decyzja oczywiście należy do Ciebie – pamiętaj jednak, że ogólnie dostępne systemy (a w szczególności: WordPress) są używane przez szerokie społeczności. W związku z tym w Internecie znajdziesz mnóstwo wskazówek czy porad, w jaki sposób z nich korzystać.
Nawigacja i układ treści – czyli podstawy UX
Nawet jeżeli samodzielnie nie projektujesz strony internetowej, musisz określić, jakie informacje chcesz na niej zawrzeć. To pewnego rodzaju podstawa, która wytycza ramy pracy dla osoby przygotowującej stronę internetową.
W tym momencie musisz określić nie tylko to, co chcesz przedstawić, ale także przynajmniej podstawowo określić, jak powinna wyglądać nawigacja na stronie. Zastanów się
Czy oczekujesz strony typu one-page – czyli takiej, w której wszystkie informacje znajdują się na stronie głównej (bez podstron)?
Czy oczekujesz strony składającej się z witryny głównej i podstron – jeżeli tak, to zastanów się, jakie miałyby być to podstrony (np. “O mnie”, “Oferta”, “Kontakt” itd.)
Myśląc o tego typu kwestiach, miej zawsze w głowie przede wszystkim wygodę osoby odwiedzającej. Skup się na tym, żeby to użytkownik mógł szybko i bez trudu znaleźć najistotniejsze informacje. Projektowanie na podstawie potrzeby i doświadczenie użytkownika nosi nazwę UX design. Pamiętaj, by nie pomijać tej kwestii podczas rozmowy z osobą odpowiedzialną za stworzenie strony internetowej.
Responsywność – czyli pamiętaj o komórkach
Zgodnie z danymi z 2020 r. liczba użytkowników mobilnych Internetu przekroczyła już 50%. Nawet jeżeli Ty korzystasz z Internetu wyłącznie na komputerze, nie zapominaj, że większość osób stronę internetową odwiedzi właśnie ze smartfona czy tabletu.
W związku z tym strona musi wyglądać dobrze nie tylko w wersji desktopowej (na komputer), ale także (a może przede wszystkim) na komórce. Jest to możliwe dzięki responsywności. Jeżeli strona jest responsywna, to jej poszczególne elementy zmieniają swoją wielkość (a często także i położenie) w zależności od wielkości ekranu, na jakim jest ona wyświetlana. Dzięki temu strona wykorzystująca ten sam kod może być w pełni funkcjonalna zarówno na laptopie, jak i 5-calowym smartfonie.
SEO – czyli widoczność dla wyszukiwarek
Na koniec chciałbym zwrócić uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię – SEO. Skrót ten oznacza Search Engine Optimization i odnosi się on do całości procesów związanych ze zwiększeniem widoczności w wyszukiwarkach. Inaczej SEO nazywa się pozycjonowaniem.
Pozycjonowanie to długotrwały proces, obejmuje on m.in. przygotowywanie atrakcyjnych treści czy pozyskiwanie linków zewnętrznych. Jednak widoczność Twojej strony dla wyszukiwarki zależy też od tego, w jaki sposób zostanie ona zakodowana.
Już na etapie tworzenia strony internetowej zadbaj o m.in.:
opisy meta – niewidoczne dla użytkownika, a widoczne dla wyszukiwarek;
hierarchię nagłówków w prezentowanych treściach – ułatwiającą nawigację dla użytkowników oraz rozpoznawanie treści przez algorytmy Google;
opisy alternatywne dla obrazów – opisujące, co przedstawia dany plik graficzny. Taka informacja wyświetli się m.in. w momencie, gdy strona będzie mieć problem z załadowaniem grafiki;
szybkość działania strony – rezygnując ze zbędnych elementów strony czy dodatków oraz decydując się na szybki hosting
Podsumowanie
Dlaczego o tym piszę? Bo w ten sposób będziesz w stanie zweryfikować, czy dana osoba – której powierzasz przygotowanie strony – faktycznie zna się na rzeczy. Pamiętaj, że jeżeli Twoja strona nie będzie zoptymalizowana dla wyszukiwarek, to będzie ona po prostu niewidoczna dla użytkowników. To tak jak gdyby restauracja była skryta w lesie, bez nawet najmniejszego drogowskazu – po prostu nikt jej nie odwiedzi, chyba że przez przypadek. 🙂
Mam nadzieję, że kwestie, które przedstawiłem w tym artykule pomogą Ci podczas tworzenia Twojej pierwszej strony internetowej. Wiedząc, na co zwrócisz uwagę, jesteś w stanie uniknąć wielu błędów. Wiesz też, w jaki sposób rozmawiać z osobą, której zlecasz stworzenie strony. Powodzenia!
Autorem tekstu jest Mateusz Mazurek. Autor i wydawca stron oraz blogów internetowych. Od ponad 14 lat klient i użytkownik dziesiątek firm hostingowych. Twórca rankingu najlepszych hostingów JakWybraćHosting.pl, w ramach którego przygotowuje testy, recenzje i poradniki dotyczące wyboru najlepszego serwera dla stron WWW.
Artykuł partnera
Podobał Ci się ten artykuł?
Zapisz się na listę i nie przegap nowych ciekawostek, porad i konkursów!
Ja utrzymuje dwa sklepy internetowe na serwerach w https://www.webd.pl obecnie mam u nich pakiet Hosting Medium 100,00 pln/rok. Przyznam szczerze od ponad 12 lat na support bezpośredni można liczyć a nie jakieś zawiłe infolinie czy odsłuchiwanie muzyczek jak w pozostałych firmach typu podaj (numer klienta, prośba o potwierdzenie w panelu weryfikacji, sms-y z autoryzacją i tym podobne, przełączanie do działów i to czekanie z telefonem przy uchu z muzyczką…) jaki mi sklep internetowy nie działa to liczy się każde 10 minut praktycznie. Cena to główny argument u nich/dzieląc to przez, nie wiem ,bardzo rzadką sytuację że coś z ich winy… Czytaj więcej »
Ja wybrałam seohost.pl i jestem zadowolona. Mam tu do dyspozycji serwer SSD NVMe, tak jak jest polecane w artykule. Certyfikat SSL oczywiście jest,do tego brak limitu transferu. Nie przypominam sobie, żeby były jakieś awarie typu niedostępna strona. Nic takiego dotąd nie zaistniało. Może jestem szczęściarą, a może to po prostu zwyczajnie dobry hosting? Co jeszcze mogę powiedzieć. Moja poprzedniczka wspomniała o zawiłych infoliniach. Ja korzystam zwykle z czatu i szybko dostaję pomoc w konkretnych sprawach.
[…] Więcej szczegółów technicznych poznasz w artykule o tym, jak zacząć z pierwszą stroną internetową i wybrać hosting. […]