Mówiąc o chmurach obliczeniowych dla użytkowników indywidualnych nie sposób nie wspomnieć o Google. Dokładniej o Google Drive, który dostarcza nam trzy główne usługi:
- przestrzeń dyskową,
- udostępnianie materiałów,
- podstawowe aplikacje biurowe.
Dostęp do chmury możliwy jest po zarejestrowaniu się, która przyniesie nam więcej korzyści niż tylko samo Google Drive. Otrzymujemy m.in.:
- dostęp do skrzynki e-mail
- tworzenia własnych map
- przesyłania i tworzenia własnych filmów na YouTube.
Z przestrzeni dyskowej możemy korzystać za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub aplikacji na komputer lub urządzenie mobilne.
Google drive – instrukcja jak korzystać
Spis treści
- Przestrzeń dyskowa – Google Drive
- Udostępnianie zawartości
- Aplikacje biurowe
- Google Drive, jako aplikacja desktopowa
- Podsumowanie
Sprawdź nasze darmowe poradniki i programy
Przestrzeń dyskowa – Google Drive
Poruszanie się po wirtualnym dysku Google wygląda podobnie, jak w Dropbox. Menu po lewej stronie umożliwia tworzenie nowych folderów lub dokumentów, przesyłanie plików/folderów oraz przeglądanie zawartości dysku w formie drzewa.

W lewym dolnym rogu na bieżąco mamy podgląd na stan wykorzystanej przestrzeni dyskowej. Po kliknięciu Zarządzaj przejdziemy do ustawień zmiany planu z bezpłatnego na płatne. Wirtualny dysk możemy powiększyć nawet do 1TB.
Aby usprawnić poruszanie się po dysku, ważniejsze foldery i pliki możemy oznaczać gwiazdką. Wykorzystując menu po lewej odfiltrujemy oznaczone materiały klikając na Z gwiazdką.

Udostępnianie zawartości
Google Drive umożliwia również udostępnianie oraz wspólną pracę nad dokumentami. Aby podzielić się wybraną zawartością dysku klikamy prawym przyciskiem myszy na interesujący nas plik/folder i z menu kontekstowego wybieramy Udostępnij, i wybieramy formę udostępnienia.

Mamy dwie możliwości:
- Pierwsza: określamy konkretne osoby jakie będą miały dostęp do materiałów – wpisujemy wtedy ich e-maile oraz wybieramy czy mogą edytować, komentować czy tylko wyświetlać,
- Druga: klikamy na Uzyskaj link do udostępniania oraz, jak w przypadku poprzednim, wskazujemy czy materiały można edytować, komentować czy tylko wyświetlać; każdy mający link będzie miał dostęp do wybranej zawartości.
Aby anulować dostęp osobom trzecim wracamy do ustawień Udostępnij i z menu wybieramy pozycję Wyłączone.
Aplikacje biurowe
Chmura Google daje nam dostęp do podstawowych aplikacji biurowych. Z poziomu przeglądarki możemy tworzyć i edytować:
– dokumenty tekstowe (m.in. .doc, .docx),
– prezentacje,
– arkusze kalkulacyjne (m.in. xls, .xlsx),
– formularze,
– rysunki.
Aby utworzyć nowy dokument, klikamy na Utwórz, a następnie wybieramy interesującą nas pozycję.

Automatycznie uruchomi się odpowiednia aplikacja. Nazwę pliku wprowadzamy w lewym górnym rogu, a miejsce docelowe wybieramy klikając na ikonę folderu (obok nazwy pliku). Każda zmiana w dokumencie jest automatycznie zapisywana. Interfejsy aplikacji są podobne do tych, które znamy z pakietu Microsoft Office lub OpenOffice.

Google Drive, jako aplikacja desktopowa
Google również oferuje nam aplikację na komputer do zarządzania dyskiem oraz do synchronizacji zawartości. Pobrać ją możemy po zalogowaniu się do drive.google.com. Pod menu po lewej stronie znajduje się link. Pamiętać należy, że tylko podczas instalacji możemy określić miejsce na naszym dysku na zawartość Google Drive. Dlatego, na ostatnim etapie instalacji, warto przejść do konfiguracji zaawansowanej.

Po zainstalowaniu logujemy się w taki sam sposób, jak na stronie drive.google.com. Od tej pory możemy korzystać z dysku Google tak jakby był to folder na naszym dysku. Podczas instalacji, w miejscu Ulubione, został utworzony nowy folder – Dysk Google. Przesyłanie plików, usuwanie oraz przeglądanie odbywa się tak samo, jak przy folderach na komputerze lokalnym.

Udostępnianie plików i folderów włączamy i wyłączamy w takim sam sposób jak z poziomu przeglądarki. Po wyświetleniu menu kontekstowego wybieramy Dysk Google-> Udostępnij. Pojawią nam się znane już opcje.
Podsumowanie
Jak widać Google bezpłatnie oferuje użytkownikom bardzo rozbudowaną usługę. Za pomocą jednego konta mamy dostęp m.in. do e-mail’a, wirtualnego dysku, aplikacji biurowych. Dla jednych będzie to zaleta, dla innych wada. Warto przd rozpoczęciem pracy w chmurze przemyśleć swoje potrzeby. Jeśli potrzebujemy systemu, za pomocą którego możemy wysyłać e-maile, przechować pliki, a ponadto je edytować i tworzyć, to należy rozejrzeć się za Google lub podobnymi serwisami. Natomiast, gdy jedynym wymogiem jest tylko przechowywanie danych to Dropbox będzie z pewnością dobrym rozwiązaniem.
___
Artykuł powstał dzięki CORE – polskiemu dystrybutorowi antywirusów AVAST i AVG. AVG Ultimate to najlepszy antywirus dla Ciebie i reszty domowników. Zapewnia pełną ochronę przed zagrożeniami typu ransomware, ochrona kamery i wiele innych przydatnych funkcji.