Oszustwo to sytuacja, w której ktoś próbuje nakłonić Cię do przekazania mu pieniędzy lub danych osobowych. Oszustwa istnieją od zawsze, ale ich popularność wzrosła w Internecie, gdzie oszuści mogą łatwo naśladować ludzi, firmy, usługi i oprogramowanie. Dowiedz się, jak rozpoznać typowe oszustwa internetowe i jak chronić się przed nimi.
Spis treści
- Co to jest oszustwo?
- Rodzaje oszustw
- Oszustwa phishingowe
- Oszustwa związane z loteriami i nagrodami
- Oszustwa związane z wymianą kart SIM
- Oszustwa typu „przynęta i zamiana
- Oszustwa w marketingu wielopoziomowym
- Oszustwa związane z kamerami internetowymi
- Oszustwa związane z pomocą techniczną
- Fałszywe oprogramowanie antywirusowe
- Oszustwa w mediach społecznościowych
- Oszustwa randkowe
- Oszustwa crowdsourcingowe
- Oszustwa związane z wynajmem
- Oszustwa związane z zakupami online
- Oszustwa związane z opłatami zaliczkowymi
- Oszustwa polegające na skimmingu bankomatów
- Oszustwa typu quishing
- Oszustwa związane z umarzaniem pożyczek studenckich
- Jak rozpoznać oszustwo
- Zostałem oszukany, co mogę zrobić?
- Jak chronić swoje urządzenia przed oszustwami
- Chroń się przed oszustwami internetowymi z AVG
Co to jest oszustwo?
Oszustwo to zwodniczy plan, w którym ktoś próbuje nakłonić Cię do przekazania mu pieniędzy, kosztowności lub danych osobowych. Oszustwa są formą przestępstwa. Są nielegalne i uważane za formę kradzieży, gdy skutkują utratą pieniędzy lub aktywów.
Oszuści często wykorzystują taktyki socjotechniczne do manipulowania swoimi ofiarami. Mogą kłamać, składać fałszywe obietnice lub naśladować kogoś, komu ufasz. Obecnie oszustwa internetowe są zdecydowanie najczęstszym rodzajem oszustw, a ich liczba rośnie.
Oszustwo i spam mogą brzmieć podobnie, ale różnią się od siebie. Spam odnosi się do wiadomości, które zazwyczaj są skierowane do mas i nie są dostosowane do poszczególnych osób – mogą to być e-maile, SMS-y, połączenia lub wiadomości w mediach społecznościowych. Są irytujące, ale zazwyczaj nieszkodliwe i legalne.
Jednak niektóre wiadomości spamowe mogą również zawierać oszustwa. Na przykład, jeśli oszust kradnie adresy e-mail w wyniku naruszenia danych, może próbować popełnić oszustwo, wysyłając spam do dużej liczby osób, wraz ze złośliwym linkiem.
Rodzaje oszustw
Lista oszustw internetowych stale rośnie, a wiele istniejących oszustw staje się coraz bardziej wyrafinowanych i trudniejszych do wykrycia wraz z rozwojem technologii. Nauka rozpoznawania różnych rodzajów oszustw jest kluczowym krokiem w ochronie przed nimi.
Oto lista najczęściej spotykanych obecnie oszustw:
Oszustwa phishingowe
Oszustwa phishingowe mają miejsce, gdy oszust wysyła Ci wiadomość e-mail podszywając się pod kogoś, komu ufasz. Oszust może podszywać się pod współpracownika, pracownika banku, znajomego lub przedstawiciela władzy, np. policjanta. Zazwyczaj proszą o podanie danych osobowych lub pieniędzy. Inne rodzaje phishingu to smishing (za pośrednictwem wiadomości tekstowej) i vishing (za pośrednictwem połączenia telefonicznego).
Co mówią eksperci
„W ostatnim czasie wzrosła liczba oszukańczych wiadomości e-mail z wyrafinowanymi technikami omijania filtrów spamu… cyberprzestępcy wykorzystują luki w zabezpieczeniach, osadzając zwodniczy kod HTML i naśladując legalną komunikację, aby ominąć wykrywanie i oszukać użytkowników”. – 2024 Gen Threat Report
Martin Chlumecký
Badacz złośliwego oprogramowania
Oszuści często używają spoofingu w oszustwach phishingowych, w których oszuści maskują nagłówki wiadomości e-mail, numery telefonów i inne informacje identyfikacyjne, aby ich schematy były bardziej wiarygodne. Mogą odtworzyć logo, aby wyglądało na prawdziwe lub sfałszować identyfikator dzwoniącego, aby odczytać nazwę i numer zaufanej organizacji.
Oszustwa Amazon i USPS są powszechnymi przykładami oszustw phishingowych. Oszustwa Amazon mogą twierdzić, że wystąpił problem z kontem i należy zweryfikować swoje dane osobowe. Oszustwa tekstowe USPS mogą twierdzić, że aby otrzymać paczkę, należy zaktualizować swój adres za pomocą (złośliwego) linku.

Oszustwa związane z loteriami i nagrodami
W przypadku loterii lub oszustwa związanego z nagrodami, oszust kontaktuje się z Tobą, twierdząc, że coś wygrałeś. Mogą wymyślić fałszywe losowanie lub podrobić wiadomość od znanej firmy, takiej jak National Sweepstakes Company.
Oszuści zwykle twierdzą, że musisz uiścić opłatę, koszty wysyłki lub opłatę administracyjną, aby uwolnić nieistniejące wygrane, czego legalna loteria lub organizacja nagród nigdy by nie zrobiła. Bądź ostrożny – oszuści mogą również poszukiwać twoich danych osobowych w celu przeprowadzenia przyszłych oszustw i nakłonienia cię do przekazania danych. Nigdy nie oferuj pieniędzy ani poufnych danych w odpowiedzi na niezamówioną prośbę; a jeśli nie brałeś udziału w konkursie, „wygrane” prawie na pewno nie są prawdziwe.
Oszustwa związane z wymianą kart SIM
Oszustwa związane z wymianą karty SIM polegają na przeniesieniu numeru telefonu użytkownika na nową kartę SIM, którą oszuści zamówili. Mogą to zrobić, podszywając się pod ciebie i prosząc twojego operatora komórkowego o wymianę karty SIM.
Mając twój numer, oszust może przechwytywać połączenia i wiadomości wysyłane do ciebie. Oznacza to, że mogą otrzymywać kody uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) i wiadomości wysyłane na Twój telefon, co może umożliwić im dostęp do Twoich kont.
Oszustwa typu „przynęta i zamiana
Oszustwo typu „przynęta i zamiana” ma miejsce, gdy oszust reklamuje świetną ofertę, a następnie zastępuje produkt lub usługę czymś gorszym. Mogą też twierdzić, że produkt nie jest już dostępny w momencie zakupu i oferować droższe opcje. Oszustwo to jest powszechne w przypadku zakupów online.
Oszust może na przykład reklamować MacBooka Air 50% taniej od ceny detalicznej. Kiedy próbujesz skorzystać z oferty, nie możesz kupić tego laptopa, ale możesz wygodnie kupić MacBooka Pro za prawie pełną cenę.
Oszustwa w marketingu wielopoziomowym
Legalne programy marketingu wielopoziomowego (MLM) są legalne w Stanach Zjednoczonych. Jednak oszustwa MLM to tak naprawdę piramidy finansowe podszywające się pod programy MLM. Legalny MLM polega na tym, że uczestnicy sprzedają produkty lub usługi przyjaciołom, krewnym i znajomym oraz rekrutują innych, aby dołączyli do sił sprzedaży. Fałszywy program MLM rzadko sprzedaje cokolwiek, a jego działanie opiera się na rekrutowaniu coraz większej liczby członków, którzy kupują „biznes”.
Niektóre znaki ostrzegawcze świadczące o tym, że przedsięwzięcie biznesowe jest tak naprawdę oszustwem MLM, obejmują:
- Reklamowane potencjalne zyski są zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe.
- Produkty lub usługi są nielegalne, fałszywe lub nieistniejące.
- Wymagane są opłaty z góry, aby dołączyć do firmy.
Oszustwa związane z kamerami internetowymi
Oszustwo związane z kamerą internetową ma miejsce, gdy oszust kontaktuje się z Tobą i twierdzi, że nagrał zawstydzające lub obciążające Cię wideo przez kamerę internetową. Następnie mogą wymusić na tobie dużą sumę pieniędzy (często kryptowalutę) w zamian za niepublikowanie filmu online lub nieudostępnianie go swoim kontaktom. W przypadku oszustwa z użyciem kamery internetowej nie ma wideo, a jedynie strach przed jego istnieniem.
Nie oznacza to, że hakerzy nie mogą przejąć kamery internetowej komputera w celu szpiegowania i szantażowania – jest to znane jako hakowanie kamery internetowej. Aby to zrobić, często infiltrują urządzenie za pomocą złośliwego oprogramowania, czasami wykorzystując oszustwa phishingowe. Po przejęciu kontroli mogą zdalnie włączyć kamerę internetową i nagrywać użytkownika bez jego wiedzy.
Oszustwa związane z pomocą techniczną
Oszustwa związane z pomocą techniczną zwykle zaczynają się od straszenia, że komputer ma wirusa lub wymaga pilnej naprawy. Może pojawić się fałszywe powiadomienie o wirusie z numerem telefonu, pod który należy zadzwonić, lub oszust może zadzwonić podając się za przedstawiciela renomowanej firmy, takiej jak Microsoft. Ich celem jest nakłonienie użytkownika do przekazania im pieniędzy lub danych osobowych.
Kiedy rozmawiasz z fałszywym pracownikiem pomocy technicznej, prosi on o zdalny dostęp do twojego urządzenia (i zainfekowanie go złośliwym oprogramowaniem), zachęca do zakupu programu antywirusowego, aby pozbyć się rzekomej infekcji złośliwym oprogramowaniem (albo nie otrzymasz żadnego oprogramowania, albo „antywirus” zawiera złośliwe oprogramowanie), albo prosi o potwierdzenie danych osobowych, które mogą wykorzystać w przyszłym oszustwie lub do kradzieży twojej tożsamości.

Fałszywe oprogramowanie antywirusowe
Fałszywe oprogramowanie antywirusowe to złośliwe oprogramowanie podszywające się pod ochronę antywirusową. Oszuści używają fałszywych ostrzeżeń o wirusach i oprogramowania typu scareware, aby oszukać użytkownika, że jego urządzenie jest zainfekowane.
Wiadomości te często informują, że jeśli użytkownik nie pobierze pilnie oprogramowania antywirusowego, stanie się coś bardzo złego. Po pobraniu złośliwego oprogramowania oszust może uzyskać dostęp do danych osobowych, kamery internetowej i nie tylko.
Pobieraj oprogramowanie antywirusowe wyłącznie od renomowanych firm zajmujących się cyberbezpieczeństwem – bezpośrednio z ich strony internetowej lub oficjalnego sklepu z aplikacjami. AVG AntiVirus Free to wielokrotnie nagradzane narzędzie antywirusowe, które pomaga chronić urządzenia. Każdego miesiąca pomagamy powstrzymać ponad 1,5 miliarda cyberataków na całym świecie. Pobierz go już teraz i zacznij chronić swoje urządzenie przed niebezpiecznymi oszukańczymi stronami internetowymi i innymi zagrożeniami online.
Oszustwa w mediach społecznościowych
Oszustwa w mediach społecznościowych to oszustwa, które mają miejsce na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram i X (dawniej Twitter). Oszuści stosują różne taktyki, aby oszukać ludzi na tych platformach, takie jak tworzenie fałszywych profili, wysyłanie wiadomości phishingowych i tworzenie postów typu clickbait.
Wiele oszustw internetowych, takich jak oszustwa randkowe, również zaczyna się na platformach mediów społecznościowych. Istnieją również oszustwa związane z mediami społecznościowymi, takie jak kuszące quizy, które wabią użytkowników do udostępniania danych osobowych i być może przekazywania quizu swoim kontaktom lub ponownego publikowania go. Oszuści mogą również tworzyć fałszywe profile, aby otrzymywać darowizny na wymyśloną chorobę lub fałszywą organizację charytatywną.
Oszustwa randkowe
Oszustwa randkowe lub romansowe mają miejsce, gdy oszuści wykorzystują osoby szukające miłości lub towarzystwa online. Robią to na wiele sposobów, ale większość z nich polega na tworzeniu fałszywych profili randkowych na portalach randkowych lub w aplikacjach. Celem jest szybkie zbudowanie zaufania, a następnie poproszenie o pieniądze – na przykład na nagły wypadek, który chwyta ofiarę za serce lub na zakup biletu lotniczego, aby ją odwiedzić.
Co mówią eksperci
„Oszustwa randkowe, znane również jako oszustwa romansowe lub oszustwa randkowe online, polegają na oszukiwaniu osób w fałszywe romantyczne relacje… z ostatecznym celem uzyskania pieniędzy lub wystarczającej ilości danych osobowych do popełnienia kradzieży tożsamości”. – 2024 Gen Threat Report
Zespół Gen Threat Intelligence
Oszustwa typu „Sugar daddy” często zaczynają się w mediach społecznościowych i polegają na tym, że oszust z fałszywym profilem kontaktuje się z celem, oferując, że będzie jego cukrowym tatusiem i zapłaci mu za zrobienie bardzo niewiele. Oszust prosi również o pieniądze. Zwykle twierdzą, że muszą zweryfikować dane konta sugar baby lub ich szczerość, co mogą zrobić, płacąc niewielką kwotę cukrowemu tatusiowi.

Kiedy oszuści tworzą fałszywe tożsamości i rozwijają relacje z prawdziwymi ludźmi, nazywa się to catfishingiem. Zwykle robią to, wykorzystując atrakcyjne zdjęcia z konta innej osoby i wymyślając fałszywą osobowość, której nie można się oprzeć.
Oszustwa crowdsourcingowe
Oszustwa crowdsourcingowe to fałszywe kampanie crowdfundingowe. Popularne witryny crowdfundingowe, takie jak Kickstarter i GoFundMe, to platformy, na których ludzie mogą prosić dużą publiczność o pieniądze. Mogą to zrobić, aby zebrać pieniądze na projekt, wesprzeć organizację charytatywną lub poprosić o pomoc w pokryciu kosztów opieki medycznej.
Oszuści żerują na hojności innych, organizując kampanię pod fałszywym pretekstem, zbierając pieniądze i znikając.
Przykładowo, oszust może podawać się za twórcę oprogramowania i zorganizować kampanię crowdfundingową w celu sfinansowania swojej nowej aplikacji. Może obiecywać wspierającym dożywotni dostęp do aplikacji i szereg innych korzyści. Ostatecznie jednak aplikacja nigdy nie powstaje, a oszust nigdy więcej się nie odzywa.
Oszustwa związane z wynajmem
Oszustwa związane z wynajmem mają miejsce, gdy oszuści publikują w Internecie fałszywe nieruchomości do wynajęcia i próbują wyłudzić pieniądze od potencjalnych najemców. Oszuści reklamują nieruchomości, których nie są właścicielami lub które nawet nie istnieją. Następnie naciskają na ofiary, by wpłaciły depozyt lub czynsz za pierwszy miesiąc z góry.
Po przelaniu pieniędzy oszust znika. Czasami ofiary dowiadują się dopiero w dniu przeprowadzki, że ich wymarzone mieszkanie nigdy nie było dostępne.
Oszustwa związane z wynajmem często mają miejsce w mediach społecznościowych. Mogą one jednak również mieć miejsce na bardziej regulowanych stronach z ofertami wynajmu mieszkań, a nawet w aplikacjach do wynajmu wakacyjnego, takich jak Airbnb.
Oszustwa związane z zakupami online
Oszustwa związane z zakupami online mogą mieć formę fałszywej strony internetowej, fałszywej reklamy lub sklepu na prawdziwym rynku online. Ich celem jest wyłudzenie pieniędzy lub danych osobowych. Jeśli jesteś kupującym, uważaj na niewiarygodne ceny – przedmiot może nie istnieć lub sprzedawca może przeprowadzić oszustwo typu „przynęta i zamiana” i wysłać ci coś gorszego.
Nigdy też nie ufaj sprzedawcy, który chce wycofać transakcję z rynku, ponieważ prawdopodobnie stracisz dostępną ochronę kupującego. W ten sposób dochodzi do niektórych oszustw związanych z Cash App lub Venmo.
Oszustwa związane z opłatami zaliczkowymi
Oszustwa związane z opłatami zaliczkowymi obiecują ofiarom dużą nagrodę, taką jak pożyczka, spadek, nagroda lub okazja biznesowa, po uiszczeniu przez ofiarę znacznie mniejszej opłaty.
Na przykład, możesz otrzymać wiadomość e-mail z informacją, że odziedziczyłeś 50 000 USD po krewnym z zagranicy, który nie ma najbliższego krewnego. Haczyk polega na tym, że musisz zapłacić za opłaty prawne lub dokumentację, aby otrzymać swoją część.
Oszustwa polegające na skimmingu bankomatów
Oszustwa związane z skimmingiem bankomatowym mają miejsce w bankomatach, w których oszuści instalują urządzenia do odczytu kart w prawdziwych bankomatach. Po włożeniu karty nielegalny czytnik zbiera informacje o karcie. Dowiedz się, jak rozpoznać fałszywe czytniki kart, aby uniknąć oszustw związanych z bankomatami.
Niektórzy oszuści instalują również ukryte kamery w celu kradzieży kodu PIN. Mając informacje o karcie i kod PIN, mogą zduplikować kartę i wypłacić pieniądze z konta.
Oszustwa typu quishing
Oszustwa typu quishing mają miejsce, gdy oszuści używają fałszywych kodów QR, aby przekierować ofiary na złośliwe strony internetowe lub zażądać płatności. Oszuści mogą to zrobić, zastępując prawdziwe kody QR oszukańczymi kodami QR lub dołączając fałszywy kod QR online lub w fizycznej lokalizacji.
Na przykład, możesz mieć możliwość zapłacenia za parking lub wstęp na wydarzenie za pomocą cyfrowego kodu QR lub naklejki z kodem QR. Oszuści zastąpią te kody własnymi. Tak więc, gdy myślisz, że kupujesz bilet, w rzeczywistości wysyłasz pieniądze do oszusta.
Oszuści mogą również drukować kody QR i umieszczać je na reklamach, plakatach filmowych lub w czasopismach. Ofiary myślą, że te kody QR są legalne i podążają za nimi do złośliwych stron internetowych.
Oszustwa związane z umarzaniem pożyczek studenckich
Oszustwa związane z umarzaniem pożyczek studenckich obiecują ogromną redukcję lub umorzenie pożyczek studenckich w zamian za niewielką opłatę z góry.
Oszuści mogą podszywać się pod legalne firmy obsługujące pożyczki lub agencje rządowe, aby skłonić cię do zaufania im. Szczegółowo opisują możliwość umorzenia pożyczki, a następnie proszą o niewielką opłatę manipulacyjną. Po dokonaniu płatności stracisz pieniądze, a Twój dług pozostanie niezmieniony.
Jak rozpoznać oszustwo
Chociaż istnieją różne oszustwa, większość z nich ma kilka cech wspólnych. Na przykład, wszyscy oszuści proszą o przekazanie im czegoś – zazwyczaj informacji lub pieniędzy. Jeśli nauczysz się rozpoznawać oszustwa, możesz uniknąć stania się ich ofiarą.
Zadaj sobie następujące pytania, aby zidentyfikować sygnały ostrzegawcze:
- Czy znam osobę, która się ze mną kontaktuje? Jeśli nie, może to być oszust.
- Czy komunikacja jest nieoczekiwana? Oszuści próbują zaskoczyć Cię nieoczekiwanymi wiadomościami i zwabić kuszącymi ofertami.
- Czy adres e-mail lub numer telefonu tej osoby jest podejrzany? Jeśli otrzymasz podejrzaną wiadomość tekstową od kogoś, kogo znasz, sprawdź ją w kontaktach w telefonie. Lub, jeśli pochodzi od firmy, sprawdź adres e-mail lub numer telefonu na oficjalnej stronie internetowej, aby sprawdzić, czy jest legalny (ale pamiętaj, że może być sfałszowany).
- Czy ta oferta jest zbyt dobra, by mogła być prawdziwa? Oferty, które są zbyt piękne, by mogły być prawdziwe, odbierają zdrowy rozsądek i zachęcają do podjęcia ryzyka.
- Czy jestem zmuszany do pilnego działania? Oszuści wykorzystują strach, aby zmusić cię do działania bez zastanowienia. Na przykład, mogą powiedzieć ci, że musisz uiścić opłatę za utrzymanie konta w wysokości 50 USD lub że twoje konto zostanie trwale zablokowane po pewnym czasie.
- Czy proszą o moje dane osobowe? Prawdziwe organizacje rzadko proszą o podanie danych osobowych i nigdy nie proszą o podanie danych logowania (takich jak hasła).
- Czy jestem proszony o przeniesienie się na inną platformę? Oszuści często szukają ofiar na bezpiecznych platformach, takich jak Facebook Messenger. Wkrótce potem proszą o przeniesienie się na inne platformy, aby porozmawiać lub sfinalizować transakcję, dzięki czemu mogą łatwiej popełniać przestępstwa.
- Czy metoda płatności jest nietradycyjna? Tradycyjne metody płatności, takie jak karty kredytowe i PayPal, są identyfikowalne i posiadają zabezpieczenia płatności. Oszuści ich nie lubią. Zwykle proszą o płatność kryptowalutą, kartami podarunkowymi, gotówką lub przelewem bankowym.
Zostałem oszukany, co mogę zrobić?
Jeśli zdasz sobie sprawę, że zostałeś oszukany, natychmiast podejmij działania, aby kontrolować szkody. Oto pierwsze kroki, które należy podjąć po tym, jak zostaniesz oszukany:
- Zakończ kontakt z oszustem: Przestań rozmawiać z oszustem i zablokuj go. Zapobiegnie to grożeniu i pogarszaniu sytuacji. Jednak przed zablokowaniem go, zapisz pełny dziennik komunikacji z nim.
- Zgłoś oszusta: Zgłoś oszustwo odpowiednim organom, takim jak FTC (pod adresem reportfraud.ftc.gov). Następnie zgłoś to platformie, na której miało miejsce oszustwo.
- Skontaktuj się z instytucjami finansowymi: Zadzwoń do swojego banku i firm obsługujących karty kredytowe, aby poinformować je o utraconych środkach – mogą one pomóc w ich odzyskaniu. Jeśli nie straciłeś żadnych pieniędzy, ale oszust zna Twoją kartę lub dane bankowe, nadal skontaktuj się z bankiem lub dostawcą kart kredytowych, aby zablokować kartę, umieścić alerty o oszustwach na kontach i włączyć inne środki zapobiegawcze, które mają na miejscu.
- Zamrożenie kredytu: Zadzwoń do trzech głównych agencji kredytowych (TransUnion, Experian i Equifax), aby poprosić o zamrożenie kredytu. Pomaga to zapobiec otwieraniu nowych linii kredytowych na twoje nazwisko przez kogokolwiek (w tym ciebie).
- Zmień swoje hasła: Zaktualizuj dane logowania i używaj silnych haseł do wszystkich swoich kont. Następnie przechowuj je w menedżerze haseł, aby zapewnić ich bezpieczeństwo w jednym miejscu.
- Przeskanuj swoje urządzenia w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania: Jeśli zostałeś oszukany, istnieje również prawdopodobieństwo , że Twoje urządzenie zostało zhakowane lub zainfekowane złośliwym oprogramowaniem. Wykonaj skanowanie antywirusowe, aby zidentyfikować wszelkie infekcje i luki w zabezpieczeniach. Jeśli urządzenie jest zainfekowane, uruchom program antywirusowy, taki jak AVG AntiVirus Free, który pomoże znaleźć i usunąć wirusy na telefonie lub komputerze.
Jak chronić swoje urządzenia przed oszustwami
Oszuści atakują nie tylko osoby podatne na ataki, ale także urządzenia. Komputery i urządzenia mobilne o niskim poziomie zabezpieczeń mogą stać się łatwym celem dla hakerów. Hakerzy chcą zainfekować urządzenia złośliwym oprogramowaniem, aby ułatwić sobie oszustwa.
Na przykład złośliwe oprogramowanie, takie jak oprogramowanie reklamowe, ułatwia wyłudzenie zakupu fałszywego oprogramowania antywirusowego, a oprogramowanie szpiegujące pomaga oszustom obserwować użytkownika podczas planowania ataku.
Poniższe wskazówki dotyczące higieny cybernetycznej pomagają chronić urządzenia przed hakerami, oszustwami i złośliwym oprogramowaniem:
- Odwiedzaj bezpieczne strony internetowe (HTTPS): Odwiedzaj tylko bezpieczne strony internetowe, których nazwa zaczyna się od „https://”. Oznacza to, że dane przesyłane między użytkownikiem a witryną są szyfrowane. Strony zaczynające się od „https://” nie są bezpieczne. Należy jednak pamiętać, że oszustwa nadal istnieją na stronach HTTPS, dlatego należy również stosować następujące środki ostrożności.
- Nie pobieraj podejrzanych załączników ani nie klikaj nieznanych linków: Jeśli otrzymasz spam lub nieoczekiwaną wiadomość z linkiem, nie klikaj go. Nigdy też nie pobieraj załączników wysyłanych z nieznanych źródeł. Jest to klasyczny sposób na infekcję złośliwym oprogramowaniem, takim jak trojany i ransomware.
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie i system operacyjny: Aktualizacje oprogramowania zawierają poprawki luk w zabezpieczeniach, które pomagają zapobiegać wykorzystywaniu urządzeń przez oszustów i hakerów. Często aktualizuj swoje oprogramowanie, aby utrzymać jego bezpieczeństwo na wysokim poziomie.
- Nie korzystaj z poufnych informacji w publicznych sieciach Wi-Fi: Publiczne sieci Wi-Fi są mniej bezpieczne niż sieci prywatne. Hakerzy, którzy logują się do tej samej publicznej sieci Wi-Fi, mogą być w stanie zobaczyć Twoją aktywność poprzez atak typu man-in-the-middle. Jeśli uzyskujesz dostęp do poufnych informacji, takich jak konto bankowe, hakerzy mogą być w stanie wykraść Twoje hasła i informacje o koncie.
- Korzystaj z VPN: VPN ukrywa twój adres IP i aktywność online, co znacznie utrudnia oszustom znalezienie cię online lub przeglądanie twojej aktywności. Korzystanie z VPN jest niezbędne podczas uzyskiwania dostępu do publicznej sieci Wi-Fi.
- Używaj solidnych narzędzi bezpieczeństwa: Niektóre narzędzia bezpieczeństwa internetowego, takie jak oprogramowanie antywirusowe, oferują ochronę przed oszustwami 24/7. Działają one w tle, skanując urządzenia w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania i monitorując sieć pod kątem podejrzanej aktywności, aby zapewnić bezpieczeństwo tobie i twoim urządzeniom.
Chroń się przed oszustwami internetowymi z AVG
Nauka rozpoznawania sztuczek oszustów zapewni ci większe bezpieczeństwo w Internecie. A korzystanie z oprogramowania antywirusowego, takiego jak AVG Antivirus Free, pomoże chronić urządzenia przed złośliwym oprogramowaniem, które może ujawnić dane osobowe. Pobierz AVG AntiVirus Free już dziś, aby zapewnić sobie ochronę w czasie rzeczywistym przed oszukańczymi witrynami internetowymi, zainfekowanymi wiadomościami e-mail i innymi zagrożeniami online.
Źródło zdjęć: depositphotos.com


Materiał przygotowany przez CORE - Norton, Avast i AVG w Polsce